Analizy

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com

Akcje Netflixa szarżują po wynikach

Eryk Szmyd, analityk XTB

  • Opublikowano: 20 lipca 2022, 17:30

  • Powiększ tekst

Wczoraj po zakończeniu sesji kasowej gigant streamingowy, Netflix przekazał wyniki za II kwartał

Rynki oczekiwały ich z zapartym tchem ponieważ poprzednie raporty kwartalne były przyczyną dramatycznych wyprzedaży akcji firmy i okazywały się być zapowiedzią podaży na głównych indeksach. Tym razem Netflix pobił oczekiwania analityków, a cena akcji rośnie prawie 8% przed otwarciem rynku jednak czy wyniki naprawdę są tak dobre?

Wyniki jakimi podzielił się Netflix:

Przychody: 7,97 mld USD vs 8.05 mld USD prognozowanych (7,87 mld USD w I kw. 2022)

EPS: 3,20 USD vs 2.99 USD prognozowanego (3,53 USD w I kw. 2022 )

Subskrypcje: Strata 970 k vs 2 mln prognozowanej (200 000 straty w I kw. 2022)

Spółka podzieliła się wstępnymi prognozami na III kw. 2022:

Przychody: 7,87 mld USD vs 8,18 mld USD oczekiwań

EPS: 2,14 USD vs 2,74 USD oczekiwanego

Subskrypcje: Wzrost o 1 mln vs 1,8 mln oczekiwań

● Wyniki Netflixa mają mieszany wydźwięk jednak popyt uwolnił się ponieważ spółka straciła ponad połowę subskrybentów mniej niż zakładała. Dodatkowo Netflix pokonał prognozy zysku na akcję. Jednocześnie jednak przychody okazały się być poniżej oczekiwań, a spółka oczekuje dalszego spowolnienia;

Warto wziąć poprawkę na to, że prognozy spółki z I kw. zakładające stratę 2 mln subskrypcji były nie tyle ostrożne co katastroficzne. Poprzeczka została zaniżona w taki sposób, że spółce de facto ciężko byłoby jej nie pokonać, zwłaszcza biorąc pod uwagę premierę nowego sezonu Stranger Things. Firma przyznała się do obniżenia prognoz przychodów płatnych subskrypcji w bieżącym kwartale m.in. ze względu na ryzyko kursowe rzutujące na sprzedaż;

Analitycy Bloomberg Intelligence podzielają obawy wokół osłabionych prognoz spółki na III kw. tego roku oraz podkreślają brak katalizatorów (w tym kwartale był nim Stragner Things) i presję walutową, która może wspierać niedźwiedzi dla Netflixa scenariusz rosnącej konkurencji i zmiany wydatków gospodarstw domowych. To wszystko rodzi obawy wokół dłuższego utrzymania popytu na walorach Netflixa;

Silny dolar może ciążyć Netflixowi w przyszłości. Blisko 60% przychodów spółki pochodzi spoza USA, dodatkowo Netflix większość wydatków ponosi w dolarach zatem nie korzysta na mocnej walucie. Specjalnie w związku z nadzwyczajną sytuacją na rynku walut Netflix zamieścił sekcję F/X Neutral Operating Margin Disclosure, która ma za zadanie pokazać jak wpływ F/X wpłynął na marżowość. Spółka podkreśliła negatywny wpływ aprecjacji dolara na obecne wyniki. Przychody wzrosły blisko 9% rok do roku jednak wzrosłyby o prawie 13% jeśli negatywnego wpływu nie miałby rynek walutowy. Zysk operacyjny i marża nieznacznie przekroczyły szacunki firmy;

Netflix mimo głośnej premiery Stranger Things stracił prawie 1 mln klientów w tym kwartale, to wciąż blisko 500% więcej niż w poprzednim kwartale. Dodatkowo strategia polegająca na budowaniu zaniżonych prognoz co kwartał w celu zbudowania atmosfery wokół “pozytywnego zaskoczenia” wydaje się być drogą do nikąd. Rynek oczekuje od Netflixa skokowego wzrostu przychodów i nowych subskrypcji, by firma potwierdziła swój status lidera rynku platform streamingowych, który został zakwestionowany w obliczu osłabienia i rosnącej konkurencji;

Spółka wciąż jest w stanie gromadzić przed ekranami miliony, a w czerwcu udział Netflixa w oglądaniu telewizji w USA niemalże pobił połączone wyniki gigantów NBC i CBS i wybił historyczne szczyty osiągajac blisko 7,7 % całkowitej oglądalności. Pośrednio to jednak zasługa nowego, udanego sezonu Stranger Things, które wygenerowało 1,3 mld godzin oglądalności w pierwszych 4 tygodniach po premierze oraz spowodowało wzrost oglądalności starszych sezonów.

Reklamy i dzielenie kont

List do akcjonariuszy nie sprecyzował dokładnej daty pojawienia się reklamodawców w platformie streamingowej jednak szacowany przez Netflixa termin to “około początku 2023 roku”. Poprzednio spółka poinformowała o wprowadzeniu nowego modeli biznesowego jeszcze w tym roku.

Spółka przekazała, że znajduje się w początkowej fazie prac nad monetyzacją blisko 100 mln gospodarstw domowych, które korzystają z jej usług nie płacąc. W 2023 roku Netflix zamierza stworzyć uproszczony model płatnego dzielenia się hasłami między gospodarstwami domowymi we wszystkich krajach (obecne stawki za dzielenie konta w wybranych krajach Ameryki Łacińskiej wynoszą 2,99 USD).

Eryk Szmyd, analityk XTB

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych