Poczta Polska może dokonywać zgłoszeń celnych
W związku z nowymi przepisami wdrażającymi w Polsce tzw. pakiet VAT dla e-commerce, Poczta Polska od 1 lipca br. może dokonywać zgłoszeń celnych, działając we własnym imieniu na rzecz odbiorcy przesyłki.
Od 1 lipca br. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, wdrażająca w Polsce tzw. pakiet VAT dla e-commerce. W konsekwencji tego na spółkę zostały nałożone nowe obowiązki celno-podatkowe. Poczta Polska stała się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych, działającym we własnym imieniu na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli jako tzw. przedstawiciel pośredni” - poinformowała Poczta Polska.
Spółka wyjaśniła, że w ramach nowych przepisów operator pocztowy, po pojawieniu się przesyłki o zadeklarowanej wartości do 150 euro w Polsce, zgłasza ją organom celnym, działając w imieniu odbiorcy.
Proces odprawy, za którą odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa (KAS), skutkuje naliczeniem przez KAS należności celno-podatkowych. Dopiero po otrzymaniu informacji od pracowników służby celnej o kwocie, jaką odbiorca ma zapłacić za przesyłki, Poczta Polska może przystąpić do doręczenia - wskazuje spółka.
Od adresata pobierane są wówczas należności naliczone przez KAS oraz opłata pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego w jego imieniu w stałej wysokości 8,50 zł. Następnie wygenerowany zostaje komunikat poświadczonego zgłoszenia celnego, który można pobrać ze strony emonitoring.poczta-polska.pl
Poczta Polska, zgodnie z obowiązującym prawem, nie może wydać do doręczenia przesyłki, która nie przeszła kompletnej procedury - zaznaczyła spółka.
Poczta przekazała, że specjalnie na potrzeby realizacji nowych unijnych przepisów powstał system do składania Zgłoszeń Celnych Przywozowych Pocztowych (ZCPP), który komunikuje się z Platformą Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.
Spółka przypomina, że prawidłowo wypełniona deklaracja celna pozwala skrócić czas obsługi przesyłki. W tym celu uprasza nadawców, aby zawierali w deklaracji celnej wszystkie wymagane dane.
W przypadku wątpliwości co do zawartości przesyłki, kontrola celników znacznie wydłuży czas oczekiwania na przesyłkę” - podkreśliła spółka.
Poczta Polska jest największym operatorem na rodzimym rynku – zatrudnia blisko 80 tys. pracowników, jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych.
PAP/RO
CZYTAJ TEŻ: Premier: wspieranie polskiego przemysłu to nasza polityka gospodarcza