Koniec z patriotyzmem na zakupach?
Z najnowszego badania GfK Corona Mood, który czwartkowa „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza, wynika, że patriotyzmem zakupowym kieruje się 27 proc. badanych, choć jeszcze w 2021 r. było ich nawet ponad 40 proc.- pisze czwartkowa „Rzeczpospolita”.
Z przedstawionego przez gazetę sondażu wynika, że znów w sklepie najważniejsza jest cena, a inne kryteria tracą. W 1,5 roku odsetek osób kierujących się krajem pochodzenia towaru spadł o 14 pkt proc.
„Dla Polaków liczy się coraz mniej nie tylko kraj pochodzenia, ale też marka czy ekologiczne składniki. Absolutnym priorytetem jest, ile za zakupy trzeba zapłacić. Trzeba się liczyć z pogłębieniem trendu - czytamy w dzienniku.
Zwrot na ceny powoduje, że mocno spada znaczenie innych kryteriów wyboru na zakupach. Na patriotyzm zakupowy wskazuje tylko 27 proc., ekologiczność liczy się jedynie dla 8 proc., fakt znanej i sprawdzonej marki – już tylko dla co czwartego badanego. W ostatnich falach badania GfK Corona Mood widać spadek znaczenia tych parametrów.
Na zmianę wpływa wysoka inflacja i ubożenie społeczeństwa. „W decyzjach zakupowych konsumentów znów rządzi cena. Ponad połowa wybiera najtańsze produkty” – wyjaśnia dyrektor w GfK Dominika Grusznic - Drobińska. Jej zdaniem, rosnące znaczenie kryterium niskiej ceny z pewnością wzmocni pozycję rynkową marek własnych, które również oferują wysoką jakość, a kosztują mniej od produktów markowych.
Gazeta zauważa, że takie nastawienie konsumentów oznacza wyzwania dla producentów.
Jak mówi Rafał Wróblewski z zarządu firmy Nestlé Polska, „malejąca siła nabywcza jest już faktem i wspólnie z rynkiem mierzymy się z tym zjawiskiem”. „W najbliższym czasie na znaczeniu będzie zyskiwała racjonalizacja wyborów i zakupów. Oczywiście jej skala czy natężenie będzie ewoluowało – jednak zanim obejmie produkty spożywcze pierwszej potrzeby, dotknie innych kategorii” - przewiduje dyrektor sprzedaży w Nestlé Polska.
PAP/ as/