Informacje

Port Gdynia / autor: materiały prasowe
Port Gdynia / autor: materiały prasowe

Będzie Droga Czerwona od sieci krajowej do Portu Gdynia

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 28 października 2022, 20:40

  • Powiększ tekst

Umowę na prace przygotowawcze dla Drogi Czerwonej podpisano w piątek w Gdyni. Trasa połączy istniejącą sieć dróg szybkiego ruchu z gdyńskim portem. Spółka Mosty Katowice za sporządzenie dokumentacji projektowej dla ok. 9 km drogi otrzyma nieco ponad 8 mln zł

W piątek na wysokości węzła Gdynia Chylonia na Obwodnicy Trójmiasta podpisano umowę na prace przygotowawcze dla Drogi Czerwonej w Gdyni. Dokument podpisali: dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku Kinga Gierlach, jej zastępca Waldemar Chejmanowski oraz wiceprezes spółki Mosty Katowice, wykonawcy studium, Czesław Południok.

W uroczystości udział wzięli również wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała oraz wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Zwiększy to jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe – powiedział wiceminister Witkowski. Jak ocenił, Port Gdynia jest „jednym z czterech najważniejszych portów dla gospodarki narodowej”, a „bez Drogi Czerwonej będzie zapchany”.

Wiceminister Horała dodał, że z perspektywy czasu Droga Czerwona jest jeszcze bardziej potrzebna. To droga życia dla gdyńskiego portu, dla gospodarki morskiej, dla portu który przynosi Polsce nie tylko kilka miliardów złotych wpływów z podatków, nie tylko miejsca pracy, nie tylko biznes, ale teraz widzimy, jak ważny jest z punktu widzenia strategicznego państwa - mówił Horała.

Biuro projektowe wykona dokumentację przygotowawczą do nowej drogi krajowej, która została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: węzeł Gdynia Chylonia – węzeł Kwiatkowskiego II, węzeł Kwiatkowskiego II – węzeł Ofiar Grudnia ‘70, węzeł Ofiar Grudnia ‘70 – węzeł Terminal Promowy.

Dla pierwszego odcinka wykonawca przygotuje koncepcję programową oraz przeprowadzi badania geologiczne. Dla dwóch pozostałych opracuje studium komunikacyjne. Ma na to 18 miesięcy.

Powstałe opracowania zostaną zweryfikowane i zatwierdzone przez GDDKiA. Następnie wykonawca przygotuje dokumentację do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu GDDKiA ogłosi przetarg na realizację tej inwestycji w formule „projektuj i buduj”.

Nowy dwujezdniowy odcinek będzie przebiegał z Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta.

Trasa Kwiatkowskiego, czyli obecne połączenie drogowe z Portem Gdynia, ma ograniczoną nośność i nie zapewnia dogodnego połączenia dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano infrastrukturę w postaci kładek oraz tuneli.

Czytaj też: Premier Szwecji: Nie spełnimy celów klimatycznych Agendy 2030

PAP/mt

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych