Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay.com

Sensacyjny zwrot - Polska i Niemcy razem w obronie diesla

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 marca 2023, 14:11

  • 2
  • Powiększ tekst

W tym przypadku Niemcy i Polska zagrają do tej samej bramki?

Za nami spotkanie ministrów z Niemiec, Włoch, Czech, Polski, Rumunii, Węgier i Słowacji. Jednym z głównych tematów był zakaz silników spalinowych. Zakłada przyjęte niedawno przez Parlament Europejski porozumienie w sprawie zmiany norm emisji CO2.

Niemcy zawarły sojusz z Włochami i niektórymi krajami Europy Wschodniej sprzeciwiając się planowanemu wycofaniu silników spalinowych od 2035 roku – donosi Reuters.

Sojusznicy stawiają warunek – zmienią zdanie, jeśli od zakazu zostaną zwolnione auta na e-paliwa (syntetyczna benzyna i olej napędowy).

Niemiecki minister transportu Volker Wissing zauważył, że sceptycyzm co do wycofywania aut spalinowych podzielają m.in. Włochy, Polska i Czechy.

Berlin prowadzi rozmowy z Brukselą i szuka rozwiązania „jak najszybciej”, zanim będzie mógł podpisać jakąkolwiek umowę. Propozycja wymaga pilnych zmian – podkreślił przedstawiciel niemieckiego rządu.

Planowany i przyjęty jak dotąd przez Parlament Europejski zakaz rejestracji pojazdów emitujących spaliny od 2035 r. wynika z unijnych regulacji dla osiągnięcia neutralności klimatycznej w UE do 2050 roku.

Rada UE i PE 27 października 2022 r. zawarły porozumienie dotyczące bardziej rygorystycznych norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Zgodnie z nim od 2035 r. w żadnym państwie członkowskim UE nie będzie można rejestrować nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi.

14 lutego Parlament Europejski zatwierdził cele redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i pojazdów dostawczych. To element pakietu „Gotowi na 55”. Nowe regulacje torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku. Unijny cel polega na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100 proc. w stosunku do roku 2021. Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 rok ustalono na 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla samochodów dostawczych

Czytaj też: Motoryzacja na ostrym zakręcie

PAP, Reuters, Auto Dziennik/KG

Powiązane tematy

Komentarze