Cieszyński: Nie jestem Januszem cyfryzacji
Minister cyfryzacji podczas Impact‘23 w Poznaniu przedstawił 10 kluczowych zrealizowanych projektów. Nie tylko podnoszą poziom jakości usług administracji państwowej, ale rozwiązują problemy i oszczędzają czas i pieniądze podatników
10 minut, 10 usług
Częścią odpowiedzi na wiele kryzysów ostatnich była cyfryzacja. Chwile po wybuchu wojny ruszyliśmy z cyfrowym nadawaniem PESEL. Niby tylko numer, ale to zaoszczędziło nam miliony złotych i mnóstwo czasu - mówił Cieszyński.
Uruchomiliśmy system - tymczasowe prawo jazdy. Zdajemy prawo jazdy, wsiadamy za kółko. Nie musimy czekać na analogową wersję. Robimy to wspólnie z PWPW - dodał.
E-pełnomocnictwa - od września możemy wysłać kogoś w naszym imieniu do urzędu. Chcemy je docelowo udostępnić także dla rynku. mObywatel 2.0, który będzie miał takie cyfrowe usługi, będzie dużym sukcesem - zaznaczył.
Przypomniał też o portalu Internet.gov.pl – miejsce które powstało w oparciu o dane wszystkich operatorów telekomunikacyjnych. Można wpisać dowolne miejsce w Polsce i sprawdzić jakie usługi internetu są tam dostępne. Za miesiąc dwa będą właśnie w tym miejscu odpalać projekt lokalizacji budowy światłowodów, czyli szybkiego łącza.
Karta mieszkańca natomiast jest planowana czerwiec 2023. To rozwiązanie korzystne szczególnie dal małych gmin, którym pozwoli bez wielkiego nakładu stworzyć spersonalizowaną kartę. Będzie też e karta wędkarska.
Inne, wymienione projekty:
- Na jesieni uruchomiono portal cieplo.gov.pl
- ePłatnosci – gotowe. Pierwsza płatność BLIK-iem zrealizowana.
- Zgłoś naruszenie środowiskowe – dym, smog, śmieci, będzie można wrzuć zdjęcie i lokalizację.
- Bezpieczny autobus
- Paszport, mDowód
Mnóstwo nowych osób, które znają się na rzeczy i przychodzą. Dlaczego przychodzą, bo u nas naprawdę można zrobić impact - podsumował Cieszyński.
Czytaj też: Premier: Polska ma szczególną rolę do odegrania w regionie
mw, kg