Cyfryzacja w polskich firmach kuleje
Proces cyfryzacji przebiega w Polsce wolniej niż w większości krajów UE - wskazano w raporcie firmy doradczej KPMG. Zwrócono uwagę, że 78 proc. firm w naszym kraju planuje utrzymać na niezmienionym poziomie wydatki związane z digitalizacją, a 29 proc. nie finansuje transformacji cyfrowej.
Jak wskazano w tegorocznym badaniu KPMG, przeprowadzonym w partnerstwie z Microsoft, wskaźnik główny Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu zmalał względem poprzedniego roku z 4,8 do 4,4 pkt w dziesięciostopniowej skali.
„W ujęciu branżowym pozytywnie wyróżnia się branża finansowa, sektor TMT (technologia, media i komunikacja - PAP) i life sciences” – czytamy w raporcie.
Według raportu większość firm w Polsce zamierza utrzymać na niezmienionym poziomie wydatki (78 proc.) i liczbę pracowników (92 proc.) potrzebnych do realizacji zadań związanych z procesem digitalizacji.
„Blisko 8 na 10 firm nie posiada formalnego dokumentu dotyczącego strategii transformacji cyfrowej” - dodano.
Z kolei do 68 proc., czyli o 5 pkt. proc. względem poprzedniego roku, wzrósł odsetek firm deklarujących korzystanie z technologii chmurowych.
W ocenie ekspertów KPMG „w obszarze strategii cyfrowej przed firmami w Polsce jest dużo do zrobienia”. Wskazali, że 29 proc. ankietowanych przedsiębiorstw w naszym kraju nie przeznacza wydatków na transformację cyfrową, a 71 proc. nie oddelegowuje pracowników do zadań z nią związanych.
„Chociaż poziom cyfryzacji w Polsce stale się podnosi, to proces ten przebiega znacznie wolniej niż w większości krajów Unii Europejskiej. Polska wciąż odnotowuje straty w stosunku do innych gospodarek wysoko rozwiniętych” - podkreślono w badaniu.
Osiągnięty w 2022 r. w rankingu DESI (Digital Economy and Society Index) wynik 40,5 pkt stanowi niespełna 77 proc. średniej unijnej. „W 2022 roku Polska zajęła po raz kolejny 24. miejsce wyprzedając jedynie Grecję, Bułgarię i Rumunię” - przypomniano.
Wskaźnik główny Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu dla firm prowadzących działalność w Polsce wynosi w 2023 r. 4,4 pkt na maksymalnie 10 pkt.
„Oznacza to spadek z 4,8 pkt rok wcześniej. Mniej firm niż w ubiegłorocznym badaniu deklaruje, że będzie zwiększać inwestycje i zatrudnienie w dziedzinie transformacji cyfrowej” - stwierdzono.
Zwrócono uwagę, że zmalała też o 0,3 pkt ocena potencjału do transformacji przedsiębiorstw – badane firmy osiągnęły wynik 5,2 pkt. Z kolei np. „obszar cyberbezpieczeństwa i ryzyka otrzymał w tym roku notę 4,4 pkt – o 0,2 pkt niższą niż rok temu”. Jak zaznaczono, „niewiele przedsiębiorstw planuje zwiększać wydatki na ten obszar transformacji cyfrowej”.
Dodano, że pozytywnie wyróżnia się branża finansowa, sektor TMT oraz life sciences. „To jedyne branże, które osiągnęły wyniki powyżej 5 w skali ocen 1 do 10. Natomiast najgorzej wypada branża motoryzacyjna, transport oraz branża dóbr konsumpcyjnych” - wskazano.
Według raportu mniejsze firmy przykładają większą uwagę do strategii cyfryzacji, lepiej realizują jej potencjał oraz skuteczniej implementują technologie cyfrowe. „To bardzo zastanawiające i zadaje kłam często lansowanej tezie, że na transformację cyfrową stać tylko największe firmy” - wskazał, cytowany we wtorkowej informacji, dr Grzegorz W. Cimochowski z KPMG w Polsce.
W ocenie analityków KPMG obecnie zaledwie 14 proc. firm w Polsce chce zwiększyć finansowanie transformacji cyfrowej – co oznacza spadek o 7 p.p. względem 2022 r., a ponad trzy czwarte planuje utrzymać poziom obecnych wydatków.
„Cyfryzacja jest kluczowym elementem zapewnienia odporności polskich przedsiębiorstw, a w efekcie całej gospodarki. To właśnie digitalizacja procesów i tworzenie nowych modeli działania opartych na chmurze sprawiły, że firmy utrzymały swoje pozycje konkurencyjne i tworzyły nowe strumienie przychodów” – twierdzi Piotr Grzywacz z Microsoft w Polsce.
Jego zdaniem niepokojące jest, że ponad trzy czwarte organizacji uczestniczących w badaniu nie ma formalnego dokumentu dotyczącego strategii transformacji cyfrowej, a jedynie 5 proc. planuje ich stworzenie w kolejnym roku.
Z kolei odsetek firm korzystających z usług chmurowych wzrósł o 5 pkt. proc. do 68 proc. z 63 proc. w ubiegłorocznym badaniu. Wskazano, że najczęściej korzystają z chmury firmy z branży motoryzacyjnej (88 proc.) i sektora ICT (85 proc.).
„W ciągu najbliższych trzech lat aż 85 proc. osób odpowiadających za transformację cyfrową w firmach jako model dominujący wskazało chmurę prywatną” - dodano.
Wyniki Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu wskazują, że 29 proc. firm nie przeznacza żadnych środków na transformację cyfrową. W porównaniu z poprzednim raportem odsetek takich firm wzrósł o 18 pkt. proc.
Raport „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI w lutym 2023 r. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników.
Czytaj także: Drgnęło na rynku kredytów mieszkaniowych
Czytaj także: Realizacja pakietu Fit for 55 będzie kosztować polskie ciepłownictwo setki miliardów złotych
PAP/rb