Via Baltica coraz bliżej ukończenia
Od 12 sierpnia 2023 r. kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S61 od Kolna aż do granicy z Litwą
Do ruchu udostępniony został ostatni z trzech fragmentów tej trasy w województwie warmińsko-mazurskim od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie (węzeł Kalinowo) o długości około 23 km, stanowiący fragment międzynarodowego szlaku Via Baltica.
Dotrzymujemy słowa danego Polakom i sukcesywnie inwestujemy w budowę dróg w całej Polsce. Dziś oddajemy do ruchu kolejny odcinek międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, na trasie Ełk – Wysokie. Oznacza to, że kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S61 o długości przeszło 150 km od Kolna koło Łomży do granicy z Litwą oraz od Śniadowa do węzła Łomża Zachód. Inwestycje realizowane przez obecny rząd, takie jak Via Baltica pokazują, że skutecznie wspieramy rozwój tych regionów Polski, które do tej pory były zaniedbywane – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Odcinek Ełk Południe - Wysokie jest jednym z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego o łącznej długości ponad 66 km. Pod koniec 2021 r. do użytku został oddany odcinek Wysokie - Raczki, a we wrześniu ubiegłego roku zakończyła się budowa odcinka S61 Szczuczyn - Ełk Południe.
Budowa S61 Ełk Południe - Wysokie (węzeł Kalinowo) była realizowana w systemie Projektuj i buduj. W ramach inwestycji powstał odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstał m.in. węzeł Ełk Wschód i 24 obiekty inżynierskie. Inwestycja objęła wykonanie 19,5 km drogi S61 oraz 3,4 km drogi S16 od węzła Ełk Wschód do połączenia z obwodnicą Ełku. Nawierzchnia drogi na odcinku S61 została wykonana z betonu cementowego, a na S16 z betonu asfaltowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Wykonawcą blisko 23-kilometrowego fragmentu trasy Ełk Południe - Wysokie, o wartości 685,9 mln zł, jest konsorcjum firm Trakcja SA Warszawa (lider), Mostostal Warszawa oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok. Zadanie jest realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.).
S61 – Via Baltica
Droga ekspresowa S61 będzie miała docelowo około 220 km długości i przebiegać przez trzy województwa: mazowieckie (19,5km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).
W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 km drogi ekspresowej S61. W grudniu 2022 oddany został do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki - Budzisko, a w czerwcu bieżącego roku węzeł Łomża Zachód. Wraz z nim udostępniono 7-kilometrowy odcinek „eski” Łomża Południe - Łomża Zachód.
Obecnie trwają jeszcze prace przy budowie ostatniego w województwie podlaskim odcinka S61 - od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,9 km), stanowiącego obwodnicę Łomży. Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu, na zasadzie przejezdności jednej jezdni, w połowie 2024 roku.
W województwie mazowieckim (na styku z woj. podlaskim) trwa jeszcze budowa odcinka S61 od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (skrzyżowanie z S8) do Śniadowa o długość 19,5 km. Ten fragment S61 jest planowany do udostepnienia kierowcom w październiku 2023 roku.
Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie. Wspólnie z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa – Białystok na odcinku Warszawa – Ostrów Mazowiecka, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odcinek Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379,6 mln euro.
PAP/KG