Ta obwodnica to oddech dla Polski wschodniej!
Kierowcy mogą już jeździć jedną jezdnią obwodnicy Łomży na drodze S61 Via Baltica. W poniedziałek po południu oddano ją do użytku. Druga jezdnia, a tym samym cała obwodnica ma być gotowa w drugiej połowie 2025 r.
Udostępnienie łomżyńskiej obwodnicy kierowcom, wraz z nową przeprawą przez dolinę rzeki Narew, oznacza że przejezdna jest już cała trasa Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, a z Łomży wyprowadzony został ruch tranzytowy - podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
Udostępniliśmy kierowcom jedną jezdnię obw. Łomży. Ruch odbywa się na niej w obu kierunkach, tym samym tranzyt już omija miasto – podała w mediach społecznościowych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
Do użytku oddano lewą, zachodnią nitkę łomżyńskiej obwodnicy, prawa jest w budowie.
Obwodnica Łomży to blisko 13 km odcinek S61 od węzła drogowego Łomża Zachód do węzła Kolno. Ponieważ ruch w obu kierunkach odbywa się jedną jezdnią, obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h oraz zakaz wyprzedzania.
„Nie ma natomiast ograniczeń tonażowych, co sprawia, że z obwodnicy mogą korzystać pojazdy ciężkie. Wyłączone z ruchu są także węzły Nowogród i Łomża Północ, które będą oddane do użytku wraz z drugą jezdnią w 2025 r.” - poinformowała GDDKiA.
Tiry ominą w końcu miasto
Uczestniczący w otwarciu obwodnicy politycy i lokalni samorządowcy podkreślali, że oddanie do użytku tej inwestycji to wyczekiwane od lat wyprowadzenie tirów z Łomży, ważne także dla sąsiednich gmin. Podkreślano, że uciążliwość tirów była duża. Powołując się na dane z Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021 GDDKiA podało, że drogą krajową nr 61 na odcinku od granic Łomży do miejscowości Kisielnica przejeżdżało 14,4 tys. pojazdów na dobę, a w mieście i za miastem tworzyły się długie korki.
„Trzynasty odcinek realizacyjny Via Baltiki, 13-kilometrowy. Trudno nie powiedzieć, że to szczęśliwa trzynastka dla miasta Łomży i okolic Łomży. Znikną tiry, znikną te utrudnienia, te spaliny, które tak bardzo utrudniają życie” - powiedział dyrektor GDDKiA w Białymstoku Wojciech Borzuchowski.
Most nad Narwią rekordowo długi
W ramach budowy obwodnicy powstał także najdłuższy most w Podlaskiem. Przeprawa nad doliną Narwi ma 1,2 km. „Umożliwia bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Przestrzeń pod obiektem pełni funkcję przejścia dla zwierząt. Znajdą się tam również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym” - podała GDDKiA.
Łomżyńską obwodnicę buduje firma Intercor (wartość umowy 713 mln zł), która przejęła w 2022 r. kontrakt po poprzednim wykonawcy, z którym rozwiązano umowę w 2021 r. W ramach inwestycji powstanie oprócz obwodnicy także jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 o długości prawie 7 km od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. „Skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64)” - poinformowali drogowcy.
Duży udział funduszy unijnych
Z danych GDDKiA wynika, że odcinek S61 Łomża Zachód-Kolno sfinansowano w ramach większego odcinka S61 Łomża Zachód- Stawiski. 440,4 mln zł na ten cel pochodziło z UE z programu Infrastruktura i Środowisko. W 2024 r. podpisano też umowę na drugą fazę projektu z pieniędzy z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) na odcinek od węzła Łomża Zachód i Kolno. Z UE na ten cel pochodzi 245,9 mln zł.
Via Baltica prowadząca do krajów nadbałtyckich ma w Polsce 220 km.
PAP, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Program rozbrajania narodowego nabiera rozpędu?!
Trwa zwijanie państwa! Orlen likwiduje kolejny program
Miało być 1000 zł dla studenta. Jest 0 zł
»» Rozmowa z red. Maciejem Wośko o tym, czy studia w Polsce są tanie? na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj: