MRiRW: Jest nowa strategia rozwoju sektora wołowiny
W piątek przyjęto nową strategię Polska Wołowina 2030, która ma na celu wsparcie rozwoju polskiego sektora wołowiny - przekazało ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi. Wiceminister MRiRW Krzysztof Ciecióra zapowiedział, że zaproponowane w strategii zmiany będą wdrażane do prawa od przyszłego roku.
Ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi poinformowało, że w piątek odbyło się posiedzenie zespołu ds. stabilizacji i wsparcia rynku mięsa wołowego Porozumienia Rolniczego. Wzięli w nim udział przedstawiciele ministerstwa, sektora i instytucji oraz została zaprezentowana i przyjęta nowa strategia Polska Wołowina 2030.
Jak przekazano, strategia ta została przygotowana w 2023 r. z inicjatywy Rady Sektora Wołowiny i jest wynikiem aktualizacji poprzedniej Strategii rozwoju rynku Polska wołowina z 2019 roku. Są w niej wskazane kluczowe obszary do wsparcia i rozwoju w celu efektywniejszego wydatkowania dostępnych środków finansowych. Zaznaczono, że MRiRW objął patronat nad przygotowaniem strategii, a zostało ono sfinansowane z Funduszu Promocji Mięsa Wołowego.
Strategię Polska Wołowina 2030 stworzyli praktycy dla praktyków. Dzięki temu zapisy mają charakter konkretny, operacyjny, a nie życzeniowy – stwierdził obecny na posiedzeniu wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Ciecióra.
W jego ocenie, obecnie branża mięsna „mierzy się z czarnym PR-em”. Wskazał, że równie ważne jak wytworzenie dobrego produktu jest jego skuteczne wypromowanie i sprzedanie.
Zmiany zaproponowane w strategii będą wdrażane do polskiego prawa od przyszłego roku – zapowiedział wiceminister.
Zdaniem prezentujących strategię liderów w sektorze mięsa wołowego, potrzeba jej aktualizacji to wynik zmian w otoczeniu.
Zmiana otoczenia polskiego sektora wołowiny oznacza nowe wyzwania, z którymi polski sektor wołowiny musi się zmierzyć – podano. Wśród wyzwań wymieniono: unijną strategię Od pola do stołu; unijne wymogi dotyczące dobrostanu zwierząt, ochrony klimatu i rolnictwa zrównoważonego; skutki wojny w Ukrainie i pandemii COVID-19; zmiana preferencji konsumentów; agresywna kampania skierowana przeciwko branży mięsnej; integracja Ukrainy z Unią Europejską i konkurencja z ukraińskimi produktami.
W strategii Polska Wołowina 2030 wyeksponowana jest rola konsumenta, a nacisk jest położony na jakość produktu. To jakość, a nie cena, czyni polską wołowinę konkurencyjną – powiedzieli liderzy polskiego sektora wołowiny.
Wśród obszarów wskazanych w strategii, które wymagają pracy, wskazano: współpracę rolników z przetwórcami; doradztwo rolnicze o charakterze techniczno-ekonomiczny; genetykę w polskiej hodowli była.
Strategia – jak podkreślono – ma charakter dynamiczny, dlatego wyznaczone cele są krótkoterminowe. Cele na rok 2023 ro: wsparcie hodowli bydła w ramach pomocy de minimis; wsparcie produkcji mięsa wysokiej jakości w ramach ekoschematów.
Przedstawiciele środowiska podkreślili, że realizacja celów strategii Polska Wołowina 2030 zależy wyłącznie od woli politycznej – proponowane rozwiązania nie wymagają nakładów finansowych – podsumowano.
Czytaj także: UOKiK nakłada kary do 100 tys. zł. 95 proc. z nich nie spełnia wymagań
Czytaj także: PiS czyta program PO. Oto „Lista konkretów”
pap, jb