"Sprawdź, zanim udostępnisz"
Rusza nowa kampania przeciwdziałania dezinformacji „Sprawdź, zanim udostępnisz” przygotowana przez NASK, Ministerstwo Cyfryzacji i brytyjską jednostkę Government Communications Service International.
Pod hasłem „Sprawdź, zanim udostępnisz” rozpoczęła się kolejna kampania przeciwdziałania dezinformacji w internecie przygotowana i koordynowana przez NASK.
Prowadzona jest przy współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz brytyjską rządową jednostką Government Communications Service International (GCSI), która zajmuje się komunikacją społeczną - podała NASK.
Podkreśliła, że akcja uświadamia zagrożenia związane z machinacjami informacyjnymi, pokazuje metody oraz konsekwencje fałszywych przekazów, przybliża sposoby ich neutralizacji oraz opisuje przypadki dezinformacji w Polsce.
Kampania jest prowadzona w mediach społecznościowych i ma na celu przede wszystkim upowszechnienie prostej metody, która może ograniczyć liczbę krążących w nich fake newsów będących często bronią w atakach dezinformacyjnych. Jest pomocna w rozpoznawaniu fałszu i mistyfikacji. Metoda składająca się z siedmiu kroków nawiązuje do hasła przewodniego kampanii i nosi nazwę „Sprawdź”. Każda litera tej nazwy oznacza czynność, którą należy wykonać, by zweryfikować prawdziwość treści, z którą mamy do czynienia. - wyjaśniła NASK.
Szczegóły dotyczące tej techniki znajdują się na specjalnie przygotowanej stronie internetowej sprawdzam.info.
NASK przypomniała też, że przed udostępnieniem wątpliwego lub kontrowersyjnego materiału warto go sprawdzić.
Podejmujemy intensywne działania, by przeciwdziałać dezinformacji, bo widzimy, że szybki rozwój platform społecznościowych wzmacnia to zjawisko. Równie ważna jak monitoring i analiza tego, co dzieje się w przestrzeni informacyjnej jest edukacja i budowanie odporności na szkodliwe treści - przekazała NASK.
Projekt „Sprawdź, zanim udostępnisz” to już czwarta w ciągu ostatniego roku kampania edukacyjna przeciw dezinformacji inspirowana lub koordynowana przez NASK.
CZYTAJ TAKŻE: SpaceX świętuje sukces. Taki był Starship
CZYTAJ TAKŻE: Intel w Gdańsku zatrudni kolejne 2 tys. osób
CZYTAJ TAKŻE: 1 proc. najbogatszych generuje więcej CO2 niż 2/3 ludzkości
pap, jb