Dlaczego polskie porty szkodzą Niemcom?
Polskie porty zapewniają gigantyczne wpływy do polskiego budżetu państwa. Tylko w 2022 r. z tytułu ich działalności Polska wzbogaciła się o 58 mld zł.
Z danych Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że należności celno-podatkowe z tytułu podatku VAT, cła i akcyzy zwiększały się z roku na rok, osiągając w 2022 roku rekordową kwotę 58,34 mld zł.
Jak zaznacza Krajowa Administracja Skarbowa imponujący wynik jest rezultatem dynamicznego wzrostu działalności portów.
Wpływy te mają istotne znaczenie dla budżetu państwa, wspierając programy takie jak Rodzina 500 Plus czy wydatki na obronność.
Koło zamachowe gospodarki
Jak przekazuje KAS, należności celno-podatkowe z tytułu podatku VAT, cła i akcyzy naliczane w morskich oddziałach granicznych wynosiły:
w 2015 r. – 17,11 mld zł,
w 2016 r. – 17,46 mld zł,
w 2017 r. – 22,53 mld zł,
w 2018 r. – 27,16 mld zł,
w 2019 r. – 30,86 mld zł,
w 2020 r. – 29,73 mld zł,
w 2021 r. – 44,13 mld zł
w 2022 r. – 58,34 mld zł.
W rozmowie z „Naszym Dziennikiem” Marek Gróbarczyk zwraca uwagę na konieczność kontynuacji inwestycji, szczególnie budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu i rozwój portów w Gdańsku i Gdyni.
To jest olbrzymi sukces i efekt ciężkiej pracy ostatnich lat. Od 2019 r. - wówczas dzięki portom Polska zarobiła prawie 31 mld zł
Minister podkreśla w wywiadzie rolę Polski jako punktu łączącego Europę z Azją, „zwłaszcza jeśli rozwiniemy infrastrukturę transportową, co może uczynić Polskę kluczowym hubem transportowym”.
Gróbarczyk zauważa, że rozwój portów nie tylko generuje zyski, ale także umożliwia Polsce pełne wykorzystanie swojego potencjału gospodarczego.
Dużą cześć tych pieniędzy zabraliśmy Niemcom
Istnieje obawa, że presja ze strony Niemiec, które zauważają spadek w swoich portach, może wpłynąć na decyzje rządu dotyczące dalszych inwestycji. W związku z tym wiceminister podkreśla konieczność skoncentrowania się na budowie portów, zwłaszcza w kontekście rosnącej konkurencji i zmieniającej się sytuacji geopolitycznej.
CZYTAJ TAKŻE: 120 marek aut Wojska Polskiego. Za kierownicą historii
CZYTAJ TAKŻE: W 10 krajach Unii w tym roku spadnie PKB
naszemiasto, jb