Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Sprowadzamy głównie auta starsze niż 13 lat

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 stycznia 2024, 15:26

  • Powiększ tekst

Import używanych samochodów do Polski wyniósł 805 775 sztuk w ubiegłym roku i był o 4,3 proc. większy niż rok wcześniej - wynika z danych IBRM Samar. Pomijając 2022 rok, tak relatywnie niewielki rezultat odnotowano ostatnio w 2014 roku (807 tys. sztuk).

Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 736 838 sztuk - stanowią samochody osobowe, których liczba rejestracji wzrosła o 4,4 proc.. Ubiegłoroczny import samochodów użytkowych - 68 937 sztuk - jest o 3,2 proc. większy niż przed rokiem. Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w 2023 roku wyniósł 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,13 roku), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do 14 lat (13,91 roku)” - czytamy w komunikacie.

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmieniło. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera walczyły trzy auta - Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wyniosła 563 sztuki). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.

Samar zaprezentował też ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:

1. Niemcy - 422 293 szt. (1,6 proc.)

2. Francja - 93 246 szt. (-4,8 proc.)

3. Belgia - 56 848 szt. (14,5 proc.)

4. Stany Zjednoczone - 46 066 szt. (19,4 proc.)

5. Holandia - 42 934 szt. (7,7 proc.)

6. Szwecja - 25 004 szt. (34,7 proc.)

7. Włochy - 22 656 szt. (2,4 proc.)

8. Dania - 20 097 szt. (13,4 proc.)

9. Austria - 20 045 szt. (-0,4 proc.)

10. Szwajcaria - 18 991 szt. (0,8 proc.)

11. Norwegia - 6 501 szt. (39,7 proc.)

12. Kanada - 5 237 szt. (5,1 proc.)

13. Czechy - 4 360 szt. (23,2 proc.)

14. Wielka Brytania - 3 829 szt. (-5,3 proc.)

15. Finlandia - 3 167 szt. (22,4 proc.)

16. Luksemburg - 2 902 szt. (3,1 proc.)

17. Hiszpania - 2 178 szt. (-6,4 proc.)

18. Litwa - 1 716 szt. (60,1 proc.)

19. Japonia - 1 459 szt. (12,1 proc.)

20. Słowacja - 1 057 szt. (30,7 proc.)

Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych samochodów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,4 proc. Wysokie wskaźniki wzrostu wykazały kraje skandynawskie, które są w czołówce rynków z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+39,7 proc.), Szwecja (+34,7 proc.) czy Finlandia (+22,4 proc.), ale też Słowacja (+30,7 proc.) czy Czechy (+23,2 proc.). Rekordowe tempo wzrostu odnotował import z Litwy - 60,1 proc.” - dodano.

W samym grudniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 61 419 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 11,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Był to kolejny, szósty już miesiąc rosnącego importu. Jak podał SAMAR, grudniowy wskaźnik jest drugim najwyższym wskaźnikiem wzrostu w minionym roku, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą.

Czytaj także: Autostradą z Warszawy do Siedlec wciąż nie pojedziemy

ISBnews

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych