Szaleństwo importu aut używanych. 30 proc. wzrost!
Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w lipcu br. wyniosła 87 175 sztuk, co oznacza wzrost o 29,2 proc. r/r, podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To 13. z kolei miesiąc wzrostu i najwyższy wynik od 40 miesięcy. Ponad połowa używanych aut trafiła do Polski z rynku niemieckiego.
„Lipiec 2024 roku to kolejny, trzynasty już miesiąc rosnącego importu, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Prognoza IBRM Samar na 2024 rok wynosi 940-960 tys. sztuk. Zdecydowaną większość sprowadzonych w tym roku pojazdów - dokładnie 518 148 sztuk - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 25,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych - 50 309 sztuk - jest o 29,7 proc. większy niż przed rokiem” - czytamy w komunikacie firmy Samar.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i po pierwszych siedmiu miesiącach wynosi 12,26 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż jednak zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (12,92 roku).
Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4 na czele
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy - Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, aczkolwiek reprezentant Opla systematycznie zwiększa przewagę. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
»» Więcej o motoryzacji czytaj tutaj:
Szok! Co czwarte kupione u nas auto to marka premium
Testowe auto z polską tablicą w Szwecji. UFO czy Izera?
60 proc. Polaków kupiłaby chińskie auto w dobrej cenie
Import nawet z… Japonii
**Poniżej ranking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie zmiana r/r):
1. Niemcy - 294 598 szt. (24,3 proc.)
2. Francja - 59 344 szt. (8,3 proc.)
3. Belgia - 42 123 szt. (32,7 proc.)
4. Stany Zjednoczone - 39 631 szt. (64,2 proc.)
5. Holandia - 28 248 szt. (13,7 proc.)
6. Włochy - 18 643 szt. (47,4 proc.)
7. Dania - 15 179 szt. (34,8 proc.)
8. Szwecja - 14 949 szt. (8,6 proc.)
9. Austria - 13 504 szt. (20,9 proc.)
10. Szwajcaria - 13 039 szt. (19,1 proc.)
11. Kanada - 4 056 szt. (45,8 proc.)
12. Czechy - 3 550 szt. (47,5 proc.)
13. Norwegia - 3 474 szt. (-0,2 proc.)
14. Wielka Brytania - 2 553 szt. (22,2 proc.)
15. Luksemburg - 2 228 szt. (37,1 proc.)
16. Finlandia - 2 047 szt. (10,8 proc.)
17. Hiszpania - 1 449 szt. (15,6 proc.)
18. Japonia - 1 162 szt. (40,8 proc.)
19. Litwa - 1 161 szt. (33,3 proc.)
20. Słowacja - 776 szt. (40,1 proc.).
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,1 proc. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+64,2 proc.), które zajmują obecnie czwarte miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. W zestawieniu TOP20 tylko import z Norwegii wykazał spadek (-0,2 proc.). W większości przypadków - poza Francją i Szwecją - wskaźniki wzrostu są dwucyfrowe, a w TOP10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk.
ISBnews, sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
To nie żart! Wódka za 3,39 zł – w opakowaniu po jogurcie
Rząd Tuska wbije polskim przewoźnikom nóż w plecy?
Szału nie ma. Oto emerytura olimpijska Igi Świątek
W PKP Intercity przyspieszą, ale na CMK będzie wolniej
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj: