Informacje

Motoryzacyjny numer jeden dla Polaków to BMW 3 E90 / autor: Pixabay
Motoryzacyjny numer jeden dla Polaków to BMW 3 E90 / autor: Pixabay

Oto polskie auto marzeń

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 lutego 2024, 07:16

    Aktualizacja: 20 lutego 2024, 23:00

  • Powiększ tekst

Jakie są nasze ulubione marki samochodów, modele aut, jakie typy nadwozia przyciągają uwagę Polaków i czy silnik Diesla wciąż jest atrakcyjną opcją dla poszukujących samochodu?

Raport “Internetowy samochód roku 2023” OTOMOTO powstał na podstawie statystyk wyszukiwania w sieci ofert aut nowych i używanych. Jakie trendy zaznaczyły się w ubiegłym roku?

Dobre, bo niemieckie

Po raz pierwszy od pięciu lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów jest BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa. Tym samym czołówka najpopularniejszych marek pozostaje identyczna w przypadku samochodów nowych i używanych.

Samochody pochodzące od niemieckich producentów dominują też na listach najpopularniejszych modeli - w pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli w OTOMOTO znalazło się aż siedem samochodów produkowanych przez niemieckie koncerny.

Na rynku wtórnym pod względem częstotliwości wyświetlania ogłoszeń dominuje BMW serii 3 E90.

Z kolei wśród pojazdów nowych najczęściej poszukiwana była Cupra Formentor, czyli SUV producenta hiszpańskiego (marka aut firmy Seat, ale z segmentu premium), lecz należącego do Grupy Volkswagen.

Pięcio-siedmioletni pojazd produkcji niemieckiej - od tego zaczynamy szukanie pojazdu dla siebie / autor: Pixabay
Pięcio-siedmioletni pojazd produkcji niemieckiej - od tego zaczynamy szukanie pojazdu dla siebie / autor: Pixabay

Rejestrujemy samochody ponad 10-letnie

Według danych CEPiK w 2023 roku niemal trzy czwarte aut zarejestrowanych w Polsce miało więcej niż 10 lat. Szukając samochodu skupiamy się na nieco młodszych modelach wyświetlenia samochodów - najczęściej wyświetlane były modele z 2018 roku.

Jednak na finalną decyzję o zakupie bardzo mocno wpływają ceny, a te - we wszystkich przedziałach wiekowych znacząco wzrosły od czasu sprzed pandemii. W 2023 roku samochody w wieku 9-10 lat były wystawiane średnio za nieco ponad 46 tysięcy złotych, co stanowi wzrost o 79 proc. w stosunku do kwot, jakich za sprzedaż samochodów w tym przedziale wiekowym oczekiwali sprzedający samochody jeszcze w 2019 roku.

Ponad 200 koni mechanicznych jakie daje mocny silnik benzynowy - to wciąż pociąga / autor: Pixabay
Ponad 200 koni mechanicznych jakie daje mocny silnik benzynowy - to wciąż pociąga / autor: Pixabay

Wciąż stawiamy na silniki spalinowe

Silniki benzynowe pozostają z niekwestionowaną pozycją lidera wśród nowych i używanych samochodów. Na drugim miejscu plasują się samochody z silnikiem Diesla. Wyświetlenia używanych samochodów z silnikiem spalinowym łącznie obejmowały 90 proc. ruchu przeglądających oferty używanych aut na platformie. W przypadku nowych modeli silniki benzynowe i Diesle łącznie przyciągnęły 80 proc. zainteresowania.

Coraz popularniejsze stają się auta z nadwoziem typu SUV / autor: Pixabay
Coraz popularniejsze stają się auta z nadwoziem typu SUV / autor: Pixabay

Wolimy patrzeć na drogę z wyższej pozycji - szukamy SUV-ów

Niemal połowa wyświetlanych w OTOMOTO wyświetleń samochodów nowych obejmowała samochody z nadwoziem typu SUV. Popularność tego typu nadwozia potwierdza też lista najczęściej oglądanych modeli - połowa z nich to SUVy. Utrzymujący się już od kilku lat trend widać także w popularności nadwozia wśród poszukujących używanych aut - SUVy obejmowały tu 24 proc. wyświetleń.

Automatyczna skrzynia biegów staje się oczekiwanym elementem wyposażenia auta / autor: Pixabay
Automatyczna skrzynia biegów staje się oczekiwanym elementem wyposażenia auta / autor: Pixabay

Coraz chętniej jeździmy „automatem”

Dominacja wyświetleń samochodów nowych z automatyczną skrzynią biegów (ponad 80 proc. wyświetleń), spotyka się z odpowiedzią producentów - wśród dostępnych na OTOMOTO nowych samochodów aż trzy czwarte było wyposażonych w „automat”.

Chęć przesiadki do samochodu z automatyczną skrzynią biegów coraz częściej pokazują też poszukujący aut używanych (niemal połowa wyświetleń używanych samochodów). Jednak choć na wtórnym rynku z roku na rok pojawia się więcej ogłoszeń z samochodami z automatyczną skrzynią biegów, to ciągle króluje skrzynia manualna - taką ma dwie trzecie samochodów używanych z ofert publikowanych na platformie.

Silniki spalinowe wciąż dominują jako napęd, choć często w wersji hybrydowej, jak w tej toyocie / autor: Pixabay
Silniki spalinowe wciąż dominują jako napęd, choć często w wersji hybrydowej, jak w tej toyocie / autor: Pixabay

Przedsiębiorcy coraz częściej kupują auta używane

Po wyraźnym wzroście rejestracji samochodów używanych przez firmy w 2022 roku - gdy dostępność nowych samochodów na rynku była mocno ograniczona (skok z 30 proc. rejestracji używanych pojazdów w 2021 roku do 47 proc. w 2022 roku), w 2023 roku przedsiębiorcy kontynuowali zakupy na rynku wtórnym. Wśród nowo zarejestrowanych przez przedsiębiorców aut w ubiegłym roku aż 51 proc. było samochodami używanymi. Zainteresowanie przedsiębiorców najczęściej przyciągały pojazdy w wieku od 5 do 10 lat.

Więcej informacji na temat preferencji motoryzacyjnych Polaków w raporcie “Internetowy Samochód Roku 2023 OTOMOTO”.

Oprac. Sek

»» O motoryzacji i motosporcie czytaj też tutaj:

Czy z polskich dróg „zniknie” co czwarty pojazd?

Kierowco, strzeż się! Nadciąga lawina fotoradarów

Motoszaleństwo. „Forza Hamilton!”

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.