Oto polskie auto marzeń
Jakie są nasze ulubione marki samochodów, modele aut, jakie typy nadwozia przyciągają uwagę Polaków i czy silnik Diesla wciąż jest atrakcyjną opcją dla poszukujących samochodu?
Raport “Internetowy samochód roku 2023” OTOMOTO powstał na podstawie statystyk wyszukiwania w sieci ofert aut nowych i używanych. Jakie trendy zaznaczyły się w ubiegłym roku?
Dobre, bo niemieckie
Po raz pierwszy od pięciu lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów jest BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa. Tym samym czołówka najpopularniejszych marek pozostaje identyczna w przypadku samochodów nowych i używanych.
Samochody pochodzące od niemieckich producentów dominują też na listach najpopularniejszych modeli - w pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli w OTOMOTO znalazło się aż siedem samochodów produkowanych przez niemieckie koncerny.
Na rynku wtórnym pod względem częstotliwości wyświetlania ogłoszeń dominuje BMW serii 3 E90.
Z kolei wśród pojazdów nowych najczęściej poszukiwana była Cupra Formentor, czyli SUV producenta hiszpańskiego (marka aut firmy Seat, ale z segmentu premium), lecz należącego do Grupy Volkswagen.
Rejestrujemy samochody ponad 10-letnie
Według danych CEPiK w 2023 roku niemal trzy czwarte aut zarejestrowanych w Polsce miało więcej niż 10 lat. Szukając samochodu skupiamy się na nieco młodszych modelach wyświetlenia samochodów - najczęściej wyświetlane były modele z 2018 roku.
Jednak na finalną decyzję o zakupie bardzo mocno wpływają ceny, a te - we wszystkich przedziałach wiekowych znacząco wzrosły od czasu sprzed pandemii. W 2023 roku samochody w wieku 9-10 lat były wystawiane średnio za nieco ponad 46 tysięcy złotych, co stanowi wzrost o 79 proc. w stosunku do kwot, jakich za sprzedaż samochodów w tym przedziale wiekowym oczekiwali sprzedający samochody jeszcze w 2019 roku.
Wciąż stawiamy na silniki spalinowe
Silniki benzynowe pozostają z niekwestionowaną pozycją lidera wśród nowych i używanych samochodów. Na drugim miejscu plasują się samochody z silnikiem Diesla. Wyświetlenia używanych samochodów z silnikiem spalinowym łącznie obejmowały 90 proc. ruchu przeglądających oferty używanych aut na platformie. W przypadku nowych modeli silniki benzynowe i Diesle łącznie przyciągnęły 80 proc. zainteresowania.
Wolimy patrzeć na drogę z wyższej pozycji - szukamy SUV-ów
Niemal połowa wyświetlanych w OTOMOTO wyświetleń samochodów nowych obejmowała samochody z nadwoziem typu SUV. Popularność tego typu nadwozia potwierdza też lista najczęściej oglądanych modeli - połowa z nich to SUVy. Utrzymujący się już od kilku lat trend widać także w popularności nadwozia wśród poszukujących używanych aut - SUVy obejmowały tu 24 proc. wyświetleń.
Coraz chętniej jeździmy „automatem”
Dominacja wyświetleń samochodów nowych z automatyczną skrzynią biegów (ponad 80 proc. wyświetleń), spotyka się z odpowiedzią producentów - wśród dostępnych na OTOMOTO nowych samochodów aż trzy czwarte było wyposażonych w „automat”.
Chęć przesiadki do samochodu z automatyczną skrzynią biegów coraz częściej pokazują też poszukujący aut używanych (niemal połowa wyświetleń używanych samochodów). Jednak choć na wtórnym rynku z roku na rok pojawia się więcej ogłoszeń z samochodami z automatyczną skrzynią biegów, to ciągle króluje skrzynia manualna - taką ma dwie trzecie samochodów używanych z ofert publikowanych na platformie.
Przedsiębiorcy coraz częściej kupują auta używane
Po wyraźnym wzroście rejestracji samochodów używanych przez firmy w 2022 roku - gdy dostępność nowych samochodów na rynku była mocno ograniczona (skok z 30 proc. rejestracji używanych pojazdów w 2021 roku do 47 proc. w 2022 roku), w 2023 roku przedsiębiorcy kontynuowali zakupy na rynku wtórnym. Wśród nowo zarejestrowanych przez przedsiębiorców aut w ubiegłym roku aż 51 proc. było samochodami używanymi. Zainteresowanie przedsiębiorców najczęściej przyciągały pojazdy w wieku od 5 do 10 lat.
Więcej informacji na temat preferencji motoryzacyjnych Polaków w raporcie “Internetowy Samochód Roku 2023 OTOMOTO”.
Oprac. Sek
»» O motoryzacji i motosporcie czytaj też tutaj:
Czy z polskich dróg „zniknie” co czwarty pojazd?