Informacje

Wątpliwości UOKiK wzbudziła promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power” / autor: Fratria / Andrzej Wiktor
Wątpliwości UOKiK wzbudziła promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power” / autor: Fratria / Andrzej Wiktor

AKTUALIZACJA

Shell z zarzutami. Czy naruszył interesy klientów?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 11 marca 2024, 10:48

    Aktualizacja: 11 marca 2024, 20:09

  • Powiększ tekst

Paliwo premium w cenie zwykłego to doskonała informacja. Problem polega tylko na tym, że brakowało informacji, ile kosztowało ono przed obniżką. UOKiK stawia zarzuty Shell Polska.

Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.

Kłopotliwe wtorki i czwartki

Wątpliwości UOKiK wzbudziła promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, zgodnie z którą w tych dniach dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie. Niestety, ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Konsumenci nie mogli więc ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna.

Jak poinformował UOKiK w komunikacie, prezes urzędu postawił firmie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Gdzie jest informacja

Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw.

– Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Tłumaczy, że UOKiK w przypadku Shell zakwestionował brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni.

– Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji – dodaje.

Jak przypomniano w komunikacie urzędu, dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes UOKiK monitoruje to, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków – postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 70 wystąpień miękkich, w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po tych działaniach znaczna część przedsiębiorców skorygowała wcześniejsze praktyki.

Shell odpowiada

Spółka Shell Polska potwierdziła, że otrzymała zawiadomienia od UOKiK o postawieniu jej zarzutów naruszenia interesów konsumentów. Po zapoznaniu się z zarzutami ustosunkujemy się do nich  - poinformowało w poniedziałek biuro prasowe firmy.

Będziemy w pełni i transparentnie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia sprawy i ustosunkujemy się do zarzutów Urzędu po dokładnym zapoznaniu się z nimi. Przywiązujemy dużą wagę do właściwego komunikowania klientów o cenach - poinformowało biuro prasowe Shell Polska.

Jak zapewniła firma, już wcześniej przedstawiła swoje stanowisko w korespondencji z regulatorem, przybliżając mechanizm kwestionowanej przez UOKiK promocji i odnosząc się do pytań Urzędu.

Wątpliwości UOKiK wzbudziła promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie. „Niestety, ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Tym samym konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna” - poinformował Urząd.

UOKiK podkreślił, że informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw. Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.

Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni” - wskazał prezes urzędu Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie. Szef UOKiK podkreślił, że okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, „ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji”.

Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes UOKiK monitoruje, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków – postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 70 tzw. wystąpień miękkich, w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po działaniach Prezesa UOKiK znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki - zaznaczył Urząd.

bz

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Wyłączenia prądu dla odbiorców są już nieuchronne

Projekt stulecia dla Małopolski! Tunel za 1,9 mld zł

Idzie wiosna, drożeją autostrady! Zaraz A2, tuż-tuż A4

Polska zajęła 1. miejsce w tym rankingu. Wspaniałe wieści

8 km i 6 stacji. Trzecia linia warszawskiego metra

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych