Informacje

Stacja kolejowa w Giżycku / autor: Fratria
Stacja kolejowa w Giżycku / autor: Fratria

AKTUALIZACJA

Sanacja PKP Cargo: zwolnić, zamknąć, sprzedać Niemcom

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 31 lipca 2024, 11:38

    Aktualizacja: 31 lipca 2024, 13:32

  • Powiększ tekst

W PKP Cargo wdrożone zostało postępowanie sanacyjne. Marcin Wojewódka p.o. prezesa kolejowej spółki zdradza plany: przewidziano w nim zwolnienia pracowników, sprzedaż zakładów i taboru. Tymczasem media dotarły do notatki służbowej zastępcy naczelnika sekcji utrzymania ruchu w Lublinie o osobliwym zainteresowaniu lubelskim zakładem.

Zastępca naczelnika sekcji utrzymania ruchu w Lublinie skierował pismo do dyrektora Wschodniego Zakładu Spółki w Lublinie.

Człowiek w kamizelce Deutsche Bahn

Sekcja utrzymania ruchu w Lublinie informuje, że w dniu 30.07.2024 r. o godz. 11:48 zjawił się hali sekcji CTON Lublin człowiek ubrany w kamizelkę z Logo DB z akcentem niemieckim i w rozmowie ze mną zapytał o możliwość zrobienia zdjęć hali napraw oraz zdjęć lokomotyw. Poruszał się samochodem marki VW Passat na niemieckich numerach rejestracyjnych. Wydałem kategoryczny zakaz robienia zdjęć i nakazałem natychmiastowe opuszczenie hali” — napisał Dariusz Mitula, zastępca naczelnika sekcji utrzymania ruchu w Lublinie.

Wyprzedaż Niemcom?

Poseł PiS Jacek Sasin, były wicepremier i minister aktywów państwowych, który zacytował wpis, komentował na platformie X: „Ostrzegaliśmy, że jak zdobędą władzę to będą chcieli wyprzedać strategiczne polskie firmy Niemcom. Mieliśmy rację, niestety!”

Spółka zaprzecza

Po kilku godzinach PKP Cargo opublikowało na platformie X swoje oświadczenie:

Informacja rozpowszechniana przez Dyrektora Wschodniego Zakładu Spółki w Lublinie i  powielana przez wybrane media, o wizycie przedstawiciela Deutsche Bahn, rzekomo w celu >inwentaryzacji< majątku Spółki, który można przejąć, jest nieprawdziwa” - napisano.

I w kolejnym wpisie zagrożono konsekwencjami: „Informujemy, iż rozpowszechnianie nieprawdziwych i szkodliwych dla Spółki PKP CARGO S.A. informacji na temat rzekomej jej likwidacji czy prób przejęcia jej majątku przez obcy kapitał spotka się ze stanowczą reakcją zespołu prawnego PKP CARGO S.A”.

I zakłady, i tabor

Sęk w tym, że sprzedaż taboru i zakładów zawierają też plany na restrukturyzację firmy, które przedstawił w rozgłośni TOK FM Marcin Wojewódka p.o. prezesa PKP Cargo. Wojewódka chciałby, żeby cały proces zakończył się w 2026-2027 roku.

Musimy przeprowadzić duże strukturalne zmiany, nie tylko w obszarze pracowniczym, bo to jest tylko część. Musimy wyzbyć się niepotrzebnych nieruchomości, musimy zreorganizować spółkę. Musimy zmienić lokalizacje, w których działamy: wycofamy się z kilkudziesięciu lokalizacji; w kilkudziesięciu zostaniemy. Musimy sprzedać niepotrzebny tabor - wagony, lokomotywy, na które nie mamy, nie będziemy mieli pracy” - doprecyzował.

Długi spółkach Skarbu Państwa

Podkreślił, że planowana jest gruntowana reorganizacja spółki. Zwrócił uwagę, że należności spółki sięgają kilkuset milionów złotych, a zaległości w płatnościach dotyczą niemal każdego kontrahenta.

Zalegamy i to poważnie, no niestety to są setki milionów złotych […]. Mamy bardzo dużo przeterminowanych należności […], mamy opóźnienia z płatnością za prąd do naszych lokomotyw […], mamy opóźnienia w płatności za dostęp do torów do spółki PKP PLK. W sumie nie ma kontrahenta, do którego nie mielibyśmy jakichś opóźnień, także wobec podmiotów prywatnych” - wyliczał.

Doprecyzował, że większość zaległości dotyczy PKP PLK czy innych spółek Skarbu Państwa.

Wcześniej zarząd spółki przedstawił plany zwolnień, które dotkną ponad 4 tys. pracowników.

25 lipca PKP Cargo otrzymało od Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy postanowienie o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego.

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

na podst. X/ISBNews/bz  »» O sytuacji w PKP Cargo czytaj też tutaj:

„To jest de facto likwidacja spółki PKP Cargo”

Mocne słowa Morawieckiego o PKP Cargo. Deklaruje pomoc

Dramat PKP Cargo. „Szokujący zbieg okoliczności”

Najpierw degradacja PKP Cargo, potem prywatyzacja?

PKP Cargo: łatwiej będzie zwolnić i sprzedać AKTUALNE!

»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych