Informacje

Na co czwartym parkingu brak prawidłowo wyeksponowanych informacji o cenie usług  / autor: Fratria
Na co czwartym parkingu brak prawidłowo wyeksponowanych informacji o cenie usług / autor: Fratria

Ceny w myjniach i na parkingach. „Hulaj dusza, piekła nie ma”!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 12 sierpnia 2024, 09:11

    Aktualizacja: 12 sierpnia 2024, 09:14

  • Powiększ tekst

W 2023 r. inspektorzy UOKiK przeprowadzili kontrole 84 parkingów i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Sprawdzano, czy przedsiębiorcy prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie. Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen stwierdzono w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców

Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.

Brak cennika, „od 19 do 59 zł”

Nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen stwierdzono w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. Głównym problemem na parkingach jest umieszczanie cen usług w taki sposób, że są one nieczytelne dla wjeżdżających kierowców. Zarówno w myjniach, jak i na parkingach stwierdzono brak cenników lub nieuwzględnienie cen wszystkich usług

Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie „od…” lub „od… do…”. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta - ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać - opisuje UOKiK.

Za brak należytego informowania konsumentów o cenach świadczonych usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. 

W efekcie kontroli ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdziliśmy nieprawidłowości podjęła dobrowolne działania naprawcze. Na 32 przedsiębiorców nałożyliśmy kary pieniężne na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk.

UOKiK dla kierowców

Kontrole Inspekcji Handlowej w myjniach i na parkingach to nie jedyne działania Urzędu chroniące kierowców – od lat bada jakość paliw, a informacje o wynikach regularnie publikuje na uokik.gov.pl.

Prezes UOKiK kwestionuje także nieuczciwe praktyki zarządców parkingów, np. ograniczanie sposobu składania reklamacji czy naliczanie dodatkowych kosztów za niezapłacone opłaty parkingowe – to nawet kilka postępowań rocznie.

Oprac. sek

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

To pewne! W sklepach nie będzie jaj i innych towarów

Zbadali popularne oliwy z oliwek. Lepiej wylać, niż mieć

Wojsko Polskie dostanie „prezent” na swoje święto

Czy wyrok na Olefiny III został wydany?

»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych