Niemieckie służby kontrolują polskie tiry na granicy
Na autostradzie A2 koło Świecka niemieckie służby inspekcji drogowej sprawdzały polskie ciężarówki. Tym razem na zaproszenie GITD.
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej, wprowadzone przez Niemcy od 16 października 2023 r., mogą mieć poważne konsekwencje dla polskich przewoźników, dotychczasowych liderów w Europie. Prowadzą one do opóźnień, wzrostu kosztów i spadku atrakcyjności polskiego sektora, a nawet mogą zagrozić jego wiodącej pozycji, którą Polska osiągnęła w 2023 roku w europejskim transporcie drogowym.
Polska branża transportowa wielokrotnie apelowała do rządu o interwencję.
Nam to bardzo zakłóca jazdę po Europie. Niemcy próbują problem bagatelizować. Mówią, że 4-5 godzin straty to nic wielkiego. Tymczasem dla nas oznacza to, że dostawa przedłuża się nawet na kolejny dzień. Przewóz zakontraktowany na jeden dzień realizowany jest w dwa dni. Jeżeli w ślad za Niemcami pójdą inne państwa, będzie to zgubne dla UE. Pozostałe państwa członkowskie powinny zachowanie Niemiec zaskarżyć do Komisji Europejskiej. A KE powinna jak najszybciej przywołać Niemców do porządku. Naszym przewoźnikom grożą duże kary umowne. Na komisji infrastruktury w Sejmie zgłoszę konieczność natychmiastowej interwencji – mówi 300Gospodarce Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.
Tymczasem zamiast zmniejszenia kontroli, robi się ich… więcej. I to po polskiej stronie granicy.
Niemcy dzielą się doświadczeniami z GITD
Jak podaje rządowy portal gov.pl ”17 września w Polsko-Niemieckim Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w Świecku odbyło się spotkanie pomiędzy Głównym Inspektorem Transportu Drogowego Arturem Czapiewskim a Prezydentem niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BALM) Christianem Hoffmannem.”
Czytamy dalej, że ”spotkanie było okazją do omówienia kluczowych kwestii związanych z nadzorem nad transportem drogowym.Głównym tematem spotkania było wzajemne poinformowanie się o używanym sprzęcie kontrolnym, oraz technologii w zakresie nadzoru nad transportem drogowym„.
Co więcej, w ramach spotkania przewidziano zajęcia praktyczne.
Po spotkaniu uczestnicy udali się na punkt kontrolny A2 MOP Gnilec, gdzie przeprowadzone zostały wspólne kontrole drogowe. Była to doskonała okazja do wymiany doświadczeń oraz prezentacji zaawansowanego sprzętu kontrolnego używanego przez służby obu krajów. Inspektorzy skupili się na badaniu stanu technicznego pojazdów, kontrolach nacisku na osie oraz analizie czasu pracy kierowców.
W działaniach kontrolnych wzięli udział inspektorzy z Brandenburgii, Saksonii oraz lubuskiego i zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (WITD), a także przedstawiciele Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym - uzupełniono.
Jak informuje GITD w wyniku przeprowadzonych 14 kontroli zatrzymano 5 dowodów rejestracyjnych, wszczęto 4 postępowania administracyjne oraz wystawiono 6 mandatów karnych.
Materiały prasowe GITD, oprac. jb
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Ukraińcy i… Hindusi ruszyli ławą po mieszkania w Polsce
Skutki olbrzymiej nieodpowiedzialności pseudoekologów
Co z wielką kopalnią na Śląsku? „Ona już kończy życie”
»» Rozmowa z red. Maciejem Wośko, dlaczego pożyczki dla powodzian to zły pomysł na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj: