Informacje

Lewarki musza być niezawodne, zwłaszcza, że używamy ich w sytuacjach awaryjnych / autor: Pixabay
Lewarki musza być niezawodne, zwłaszcza, że używamy ich w sytuacjach awaryjnych / autor: Pixabay

Niebezpieczne lewarki. Sprawdź swój model

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 26 października 2024, 10:00

  • Powiększ tekst

Na 10 zbadanych modeli UOKiK zakwestionował siedem lewarków samochodowych, które nie wytrzymywały obciążenia deklarowanego przez producenta. Dodał, że wykryte nieprawidłowości to m.in. uszkodzenie ramion, korby lub łożyska podnośnika.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że cztery wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy, Lublinie, Rzeszowie i Wrocławiu od maja do lipca br. sprawdziły oznakowanie 10 modeli podnośników trapezowych o udźwigu nominalnym nieprzekraczającym 3 ton. Produkty te zweryfikowano również w laboratorium, a eksperci zbadali parametry wpływające na ich bezpieczne użytkowanie.

Niebezpieczne modele: pojazd może opaść

-

UOKiK poinformował, że siedem podnośników nie wytrzymało obciążenia zadeklarowanego przez producenta. Wykryte nieprawidłowości to: uszkodzenie ramion lub łożyska podnośnika, uszkodzenie korby podnośnika, zbyt krótkie ramię korby i możliwość przypadkowego wykręcenia śruby z podnośnika bez użycia narzędzi.

Urząd ocenił, że może to skutkować urazem „w przypadku opadnięcia pojazdu znajdującego się na podnośniku„.

Zweryfikowano również oznakowanie i wymagania formalne produktów, tj. m.in. oznakowanie CE, dane identyfikujące, instrukcję i deklarację zgodności. W dwóch modelach wykryto nieprawidłowości, oba nie miały wymaganych oznaczeń (np. nazwy i adresu producenta, modelu). W jednym nieprawidłowo sporządzono deklarację zgodności i instrukcje (brak danych producenta i napisu „Instrukcja oryginalna”), a w drugim samą deklarację zgodności.

Kontroli dokonano u sprzedawców hurtowych, w sklepach detalicznych, w tym wielkopowierzchniowych. Z Polski pochodził jeden model, z Chin siedem, a w dwóch przypadkach urząd nie był w stanie ustalić pochodzenia produktu.

Urząd zadeklarował, że w efekcie kontroli „niebezpieczne podnośniki” zostaną wycofane z rynku. W przypadku jednego produktu, gdzie wykryto wady formalne przedsiębiorca podjął działania naprawcze. „We wszystkich zakwestionowanych przypadkach skierujemy zawiadomienie do organów ścigania w celu nałożenia grzywny” - podkreślił UOKiK.

Modele, w których wykryto nieprawidłowości

VERKE V80097 (uszkodzenie korby),

HAMRON 1,5t Model: T10152-GS (zbyt krótkie ramię korby),

GEKO typ: G02194 (uszkodzenie korby i ramion podnośnika),

Einparts EPJ01 (brak: nazwy i adresu producenta, modelu, roku budowy i źle sporządzona instrukcja),

Carmotion, art no. 63392 (deklaracja zgodności, brak roku budowy i możliwość przypadkowego wykręcenia śruby z podnośnika oraz uszkodzenie korby i łożyska),

AMIO JFM-1.5T (uszkodzenie korby i ramion podnośnika),

CarCommerce model: BD-02B2 (pęknięcie korby),

VOREL BY TOYA 80252 (skrzywienie korby).

Natomiast inspekcję pozytywnie przeszły Cartrend 1t (nr. produktu: 10929) i START 2007 - podano.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Czy Niemcy wydadzą wyrok na polskie rolnictwo?

Jak rząd podwyższa podatek PIT przez… zaniechanie

Dramat! Pustoszeją małe, osiedlowe sklepy

»» Były wicepremier Jacek Sasin w „Gościu Wiadomości” telewizji wPolsce24: dlaczego gospodarka hamuje, a ceny i koszty życia szybko idą w górę – oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych