Dolnośląskie. Urząd Miejski we Wrocławiu dofinansuje usuwanie azbestu
Dofinansowanie w wysokość od 85 do nawet 100 proc. mogą otrzymać osoby, które przystąpią do realizowanego przez Wydział Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego we Wrocławiu programu usuwania azbestu. Deklaracje są przyjmowane do 19 marca.
Jak poinformował PAP w środę Arkadiusz Filipowski z biura prasowego wrocławskiego Urzędu Miejskiego, dofinansowanie dotyczy kosztów demontażu wyrobów azbestowych oraz ich transportu i unieszkodliwienia na składowisku odpadów.
"Gmina nie będzie pokrywać kosztów wymiany wyrobów azbestowych na bezazbestowe. Dlatego przy składaniu deklaracji należy uwzględnić konieczność zabezpieczenia środków finansowych na taką wymianę. Dla każdego obiektu należy sporządzić oddzielną deklarację" - dodał Filipowski.
Inwentaryzacja azbestu była prowadzona we Wrocławiu przez ostatnie dwa lata i w tym czasie mieszkańcy miasta zgłosili ponad 2 tys. ton tego materiału, który był używany m.in. do pokrywania dachów.
W latach 80. azbest uznano za materiał rakotwórczy. Wyroby, które go zawierają, są źródłem emisji niezniszczalnych włókien azbestowych. Ich wdychanie i gromadzenie się w płucach może powodować poważne choroby układu oddechowego, w tym nowotwory.
Rakotwórczy materiał stosowano na szeroką skalę w polskim budownictwie, zwłaszcza w latach 60. Azbestowymi płytami - w postaci eternitu - pokrywano dachy, a także elewacje budynków. Materiał znalazł zastosowanie też m.in. w instalacjach wodociągowych i kanalizacyjnych oraz w przemyśle chemicznym.
Usuwanie azbestu z budynków wymusza na Polsce Unia Europejska. Zgodnie z unijną dyrektywą mamy na to czas do 2032 r.
(PAP) mic/ je/ mag/