Informacje

fot. materiały prasowe PKP
fot. materiały prasowe PKP

PESA i PKP Intercity zbudują dwunapędową lokomotywę

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 października 2016, 12:19

    Aktualizacja: 6 października 2016, 12:27

  • 1
  • Powiększ tekst

Budowę oraz próbną eksploatację prototypu dwunapędowej lokomotywy elektryczno-spalinowej zakłada list intencyjny podpisany dziś między PKP Intercity i PESA Bydgoszcz. Koszt projektu to ok. 1,5 mln zł. Lokomotywa ma być gotowa w ciągu dwóch lat.

Koncepcja lokomotywy została opracowana przez PESA Bydgoszcz i Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Projekt będzie realizowany na bazie konstrukcji platformy Gama produkcji PESA Bydgoszcz.

Lokomotywa ma być przeznaczona do prowadzenie pociągów po liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych. Projekt przewiduje budowę lokomotywy z dwoma źródłami zasilania - z sieci trakcyjnej oraz agregatu prądotwórczego.

Dzięki zastosowaniu podwójnego napędu lokomotywa będzie mogła być wykorzystywana w ruchu dalekobieżnym pasażerskim, jak i w pracach manewrowych. Przewidywana jest także możliwość wykorzystania lokomotywy w towarowym transporcie intermodalnym np. poza granicami Polski.

"Jestem zadowolony z rozpoczęcia tej współpracy i mam nadzieję, że lokomotywa zostanie wdrożona na rynek polski i pozwoli nam na poprawę oferty dla pasażerów" - powiedział na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. "Aspekt innowacyjny w tym projekcie jest bardzo ważny i mam nadzieje, że uda się osiągnąć produkt, który będzie naszą dumą i będzie produktem flagowym" - dodał.

Prezes PESA Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki podkreślił, że projektowana lokomotyw "może rozwiązać problemy narodowego przewoźnika". "Na zachodzie jest to normalne, że wszystkie produkty powstają we współpracy z odbiorcami" - powiedział Zaboklicki.

"Projektowana lokomotywa będzie ważyć ok. 88 ton i będzie mogła poruszać się po wszystkich torach w Europie" - mówił Zaboklicki.

Jak wyjaśnił prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, przewoźnik będzie służył w projekcie swoją "wiedzą ekspercką". "Mamy w tym zakresie doświadczenie, bo eksploatujemy najnowocześniejszy tabor w Polsce. Chcemy, aby nasza firma posiadała innowacyjny tabor. Moim marzeniem jest to, żeby taka lokomotywa pojawiła się w Polsce. Zapewniam, że jako firma uczestnicząca w tym projekcie dołożymy wszelkich starań, żeby udało się zrealizować ten projekt" - powiedział Chraniuk.

PAP/ as/

Wiadomości Google

Kliknij Obserwuj i bądź na bieżąco!

Powiązane tematy

Komentarze