Bez zgody konsumenta nie można go nękać telefonami
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wobec firmy ACS Medica ze Śremu - poinformował w poniedziałek UOKiK. Jak dodano, zarzut dotyczy sposobu zapraszania konsumentów na prezentacje, podczas których przedsiębiorca sprzedawał maty i urządzenia do magnetoterapii.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec firmy ACS Medica ze Śremu. Zarzut dotyczy sposobu zapraszania konsumentów na prezentacje, podczas których przedsiębiorca sprzedawał maty i urządzenia do magnetoterapii. Telemarketerzy dzwonili pod numery z książki telefonicznej. Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że mogli nie mieć przy tym wcześniejszej zgody abonentów na marketing bezpośredni - poinformował UOKiK w komunikacie.
Zdaniem Urzędu, takie zachowanie jest sprzeczne z prawem telekomunikacyjnym (art. 172) i może godzić w zbiorowe interesy konsumentów.
Prawo chroni konsumentów przed niechcianym marketingiem bezpośrednim. Przedsiębiorca musi mieć wcześniejszą zgodę na kontakt telefoniczny - nie tylko jeśli chce przedstawić swoją ofertę, ale także gdy chce ją tylko zapowiedzieć lub wybadać potrzeby klientów. Takiej zgody nie może uzyskać na początku rozmowy telefonicznej - powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał.
Urząd wskazuje, że zgoda konsumenta na otrzymywanie informacji handlowych powinna być wyraźna i jednoznaczna.
Musisz wiedzieć komu jej udzielasz, w jakim celu i jakie formy kontaktu (np. sms, telefon) obejmuje. W każdej chwili możesz ją wycofać - czytamy.
UOKiK przypomina, że postępowanie Urzędu może się zakończyć nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej - do 10 proc. jego obrotów.
Na podst. PAP