Informacje

Fot.sxc.hu
Fot.sxc.hu

Droga elektroniczna obowiązkowa dla urzędu oraz inne zmiany w prawie. Nowy plan rządu

Polska Agencja Prasowa

  • Opublikowano: 30 lipca 2013, 18:01

  • Powiększ tekst

Upowszechnienie komunikacji elektronicznej między urzędami administracji państwowej a obywatelami - to cel projektu nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne przyjętego przez Radę Ministrów we wtorek.

Zmiany obejmują administrację publiczną, kodeks postępowania administracyjnego, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym, a także ordynację podatkową.

W komunikacie po wtorkowym posiedzeniu rządu podkreślono, że projektowane przepisy mają ułatwić kontakt obywatela, przedsiębiorcy i cudzoziemca z administracją publiczną i sądami administracyjnymi oraz zwiększyć liczbę oraz jakość usług świadczonych drogą elektroniczną.

Nowelizacja jest jednym z etapów zmian legislacyjnych, których celem jest stworzenie podstaw prawnych dla funkcjonowania spójnego i jednolitego systemu informatyzacji państwa, ukierunkowanego na efektywne świadczenie usług dla obywateli - czytamy w komunikacie przesłanym PAP.

Projekt zakłada wprowadzenie obowiązku posługiwania się przez instytucje publiczne w kontaktach z obywatelami elektroniczną skrzynką podawczą (ESP), a także m.in. rozszerzenie sieci punktów potwierdzania profilu zaufanego ePUAP (Poczta Polska, banki). Profil zaufany jest bezpłatną formą uwierzytelnienia tożsamości obywatela w kontaktach z administracją.

Projekt zakłada też stworzenie bazy adresów ESP wykorzystywanych przez podmioty publiczne oraz wprowadzenie możliwości wystawiania na ePUAP usług przez podmioty inne niż podmioty publiczne.

Zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego mają dotyczyć zwiększenia zakresu komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym. Chodzi o to, aby uczestnicy postępowania wyrazili zgodę na stałe kontaktowanie się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w określonych sprawach prowadzonych na podstawie kpa.

Wprowadzona ma być także możliwość wyrażenia przez uczestników postępowania dodatkowej zgody na doręczanie jej pism w formie dokumentu elektronicznego. Projekt zakłada także zwiększenie możliwości elektronicznego wglądu w akta spraw w organach administracji publicznej, w których wdrożony został system elektronicznego zarządzania dokumentacją.

Wprowadzona ma być także nowa przesłanka dopuszczająca stosowanie e-doręczeń; zgodnie z nią już samo złożenie elektronicznego podania obliguje organ do komunikacji drogą elektroniczną. W projekcie dopuszczono także stosowanie elektronicznych kopii dokumentów papierowych wymaganych w danej sprawie administracyjnej. Kopie muszą zostać jednak uwierzytelnione przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP.

Również w zmianach dotyczących Ordynacji podatkowej zaproponowano zgodę na komunikowanie się za pomocą środków elektronicznych, e-doręczenia dokumentów, elektroniczny wgląd w akta sprawy.

Zmiany w prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewidują zapewnienie kompleksowej elektronizacji postępowania sądowo-administracyjnego.

Chodzi m.in. o wprowadzenie systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w sądach administracyjnych jako mechanizmu wspierającego prowadzenie akt sprawy sądowej; możliwość wglądu w akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej; kompleksowe uregulowanie kwestii tworzenia i doręczania dokumentów elektronicznych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem ESP/podpisu elektronicznego.

Na środę zapowiedziano konferencję prasową szefa MAC Michała Boniego m.in. na temat przyjętego przez rząd projektu.

(PAP)

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.