Droga elektroniczna obowiązkowa dla urzędu oraz inne zmiany w prawie. Nowy plan rządu
Upowszechnienie komunikacji elektronicznej między urzędami administracji państwowej a obywatelami - to cel projektu nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne przyjętego przez Radę Ministrów we wtorek.
Zmiany obejmują administrację publiczną, kodeks postępowania administracyjnego, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym, a także ordynację podatkową.
W komunikacie po wtorkowym posiedzeniu rządu podkreślono, że projektowane przepisy mają ułatwić kontakt obywatela, przedsiębiorcy i cudzoziemca z administracją publiczną i sądami administracyjnymi oraz zwiększyć liczbę oraz jakość usług świadczonych drogą elektroniczną.
Nowelizacja jest jednym z etapów zmian legislacyjnych, których celem jest stworzenie podstaw prawnych dla funkcjonowania spójnego i jednolitego systemu informatyzacji państwa, ukierunkowanego na efektywne świadczenie usług dla obywateli - czytamy w komunikacie przesłanym PAP.
Projekt zakłada wprowadzenie obowiązku posługiwania się przez instytucje publiczne w kontaktach z obywatelami elektroniczną skrzynką podawczą (ESP), a także m.in. rozszerzenie sieci punktów potwierdzania profilu zaufanego ePUAP (Poczta Polska, banki). Profil zaufany jest bezpłatną formą uwierzytelnienia tożsamości obywatela w kontaktach z administracją.
Projekt zakłada też stworzenie bazy adresów ESP wykorzystywanych przez podmioty publiczne oraz wprowadzenie możliwości wystawiania na ePUAP usług przez podmioty inne niż podmioty publiczne.
Zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego mają dotyczyć zwiększenia zakresu komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym. Chodzi o to, aby uczestnicy postępowania wyrazili zgodę na stałe kontaktowanie się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w określonych sprawach prowadzonych na podstawie kpa.
Wprowadzona ma być także możliwość wyrażenia przez uczestników postępowania dodatkowej zgody na doręczanie jej pism w formie dokumentu elektronicznego. Projekt zakłada także zwiększenie możliwości elektronicznego wglądu w akta spraw w organach administracji publicznej, w których wdrożony został system elektronicznego zarządzania dokumentacją.
Wprowadzona ma być także nowa przesłanka dopuszczająca stosowanie e-doręczeń; zgodnie z nią już samo złożenie elektronicznego podania obliguje organ do komunikacji drogą elektroniczną. W projekcie dopuszczono także stosowanie elektronicznych kopii dokumentów papierowych wymaganych w danej sprawie administracyjnej. Kopie muszą zostać jednak uwierzytelnione przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP.
Również w zmianach dotyczących Ordynacji podatkowej zaproponowano zgodę na komunikowanie się za pomocą środków elektronicznych, e-doręczenia dokumentów, elektroniczny wgląd w akta sprawy.
Zmiany w prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewidują zapewnienie kompleksowej elektronizacji postępowania sądowo-administracyjnego.
Chodzi m.in. o wprowadzenie systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w sądach administracyjnych jako mechanizmu wspierającego prowadzenie akt sprawy sądowej; możliwość wglądu w akta sprawy prowadzone w postaci elektronicznej; kompleksowe uregulowanie kwestii tworzenia i doręczania dokumentów elektronicznych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem ESP/podpisu elektronicznego.
Na środę zapowiedziano konferencję prasową szefa MAC Michała Boniego m.in. na temat przyjętego przez rząd projektu.
(PAP)