Branża piwna nie może narzekać
Sprzedaż piwa w Polsce wzrosła o 7,7 proc. r/r do poziomu 16,8 mld zł w 2018 r., wynika z badania Nielsena, przedstawionego przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie. W ujęciu wolumenowym, wzrost wyniósł 4,1 proc..
W FMCG wszystkie branże urosły, a w przypadku piwa był to wzrost rekordowy - powiedziała Agata Lorenc z Nielsena podczas konferencji prasowej.
Według danych Nielsena, sprzedaż papierosów w ub.r. wzrosła w ujęciu wartościowym o 10 proc., koszyka spożywczego - o 5,4 proc., koszyka chemicznego - o 4,1 proc., a napojów alkoholowych - o 3,3 proc..
Rok miniony był bardzo dobry dla sektora - jak widać z danych Nielsena i GUS. Bardzo pozytywne wyniki makroekonomiczne w Polsce wpłynęły na sektor. Dobra sytuacja na rynku pracy i dobre lato w 2018., Mistrzostwa świata w piłce nożnej - te czynniki dały dobre możliwości dla naszej branży w 2018 r. - powiedział prezes ZPPP Browary Polskie Igor Tikhonov podczas konferencji prasowej.
Patrząc na poszczególne segmenty, możemy mówić o piwnej rewolucji w segmencie piw 0,0 proc.. Ten segment odnotował niemal 80 proc. wzrostu. Nowe piwne smaki też wpłynęły na wyniki segmentu – dodał.
Według danych Nielsena, sprzedaż piwa bezalkoholowego (poniżej 0,5 proc.) w ujęciu wartościowym wzrosła w ub.r. o 79,5 proc., specjalności - o 22,5 proc., Radler - o 19,5 proc., Lager (0,5-6,1 proc.) - o 6,4 proc.. Spadki odnotowały: Lager (ponad 6,1 proc.) - o 0,2 proc. oraz piwo pszeniczne - o 3,9 proc..
Zaobserwowaliśmy przesuniecie zainteresowania z segmentu piw ekonomicznych, który zmalał w 2018 roku, w kierunku segmentu premium oraz duży wzrost zainteresowania piwami bezalkoholowymi - wskazał Tikhonov.
Udział segmentu premium w ub.r. wyniósł 26,7 proc., mainstream - 51,8 proc., a economy - 17,4 proc..
Pod względem konsumpcji piwa ogółem (37,2 mln hl w 2017 r.) Polska zajmuje 4. miejsce w Europie, a także pod względem konsumpcji per capita (97 litrów), podały także Browary Polskie.
Od momentu przystąpienia Polski do UE eksport krajowego piwa wzrósł o 344,3 proc. Głównym celem eksportowym są kraje Unii, ale polskie piwo trafia łącznie do ponad 80 państw z całego świata - czytamy w prezentacji.
Dobra wiadomość dla całego sektora FMCG i piwnego jest taka, że polska gospodarka ma się dobrze, dobrze się rozwija i mocną siłą napędową jest stabilność gospodarcza kraju. W branży piwnej i detalicznej będziemy stali przed wyzwaniem związanym z małą liczbą pracowników dostępnych w tym roku. Łatwo jest przewidzieć, że konkurencja na rynku piwnym będzie bardzo duża. Dominującą cecha tego sezonu wiosna i latem pojawia się nowe smaki i opakowania - podsumował Tikhonov.
Na podst. ISBnews