Poczta Polska wciąż bez rekompensaty za 2013 rok
Poczta Polska wciąż nie otrzymała rekompensaty za straty na usługach powszechnych z 2013 roku - powiedział podczas posiedzenia komisji sejmowej prezes zarządu Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski.
Strata wyniosła 110 mln zł, a rekompensata dla Poczty to 10 mln zł - poinformował.
Podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury szef Poczty Polskiej informował posłów o funkcjonowaniu podległej mu instytucji na zliberalizowanym rynku pocztowym. Powiedział m.in., że spółka nie otrzymała rekompensaty kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w latach 2013-2015 (Poczta Polska w tych latach z mocy ustawy była operatorem wyznaczonym - PAP).
„Poczta dotychczas jeden raz wykazała stratę na kosztach netto usługi powszechnej w 2013 roku, w wysokości 110 mln zł starty, z czego 100 mln zł pokrywamy z własnych środków. Tymczasem mamy rok 2019 i do dziś tej skromnej rekompensaty nie otrzymaliśmy, dlatego, że polskie przepisy prawa pozwalają na długie procedowanie uzyskania tej rekompensaty” - zaznaczył. „W tym zakresie zapisy prawa polskiego są najbardziej restrykcyjne w Unii Europejskiej” - skwitował.
Komisja Europejska w listopadzie 2015 roku uznała, że rekompensata przyznana Poczcie Polskiej za świadczenie powszechnych usług pocztowych w latach 2013-2015 jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. W ocenie KE rekompensata dla Poczty Polskiej obejmowała tylko dodatkowe koszty ponoszone przez nią w związku z realizacją misji publicznej (czyli obowiązkiem świadczenia usługi powszechnej).
Stanowisko Komisji przedstawione w trakcie notyfikacji zostało zaakceptowane przez Polskę. Przy czym - jak napisano w uzasadnieniu - z uwagi na fakt, iż notyfikacja programu była dokonywana ex post i dotyczyła okresu 2013-2015 uzgodniono, że wprowadzenie niezbędnych zmian do ustawy - Prawo pocztowe, które zostały uchwalone przez parlament w 2017 r.
Poczta Polska, jako narodowy operator pocztowy od 2016 r. do 2025 roku, realizuje zadania operatora wyznaczonego. Zatrudnia ponad 80 tys. pracowników, posiada sieć ponad 7500 placówek, filii i agencji pocztowych. Z usług Poczty Polskiej korzysta ponad 90 proc. Polaków.
PAP/ as/