Informacje

UOKiK: Co piąta partia jaj zakwestionowana

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 kwietnia 2019, 13:12

  • Powiększ tekst

W czwartym kwartale 2018 r. Inspekcja Handlowa zakwestionowała co piątą partię jaj - poinformował w czwartek na Twitterze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nieprawidłowości dotyczyły głównie niewłaściwego oznakowania.

Przed Wielkanocą UOKiK, podpowiadając na Twitterze konsumentom jak czytać etykiety umieszczone na opakowaniach jaj i na co zwracać uwagę przy ich zakupie, przypomniał jednocześnie, że w czwartym kwartale ub. roku, Inspekcja Handlowa zakwestionowała 20 proc. przebadanych partii jaj.

Kontrolą objęto wówczas 530 partii jaj, w tym 513 partii jaj kurzych klasy A o łącznej wartości 59 tys. zł i 17 partii jaj przepiórczych.

Łącznie zakwestionowano 104 partie jaj, co stanowiło 19,6 proc. ogółem ocenionych, w tym najwięcej z powodu niewłaściwego oznakowania - dotyczyło to 73 partii stanowiących 13,8 proc. partii ocenionych - poinformował UOKiK na swojej stronie internetowej.

Dodano, że nieprawidłowości stwierdzono w 62 placówkach, co stanowi prawie 38 proc. rynku.

Jak podkreślono w raporcie z kontroli, „istotnym naruszeniem przepisów o jakości handlowej jaj było pomijanie lub ukrywanie w oznakowaniu informacji o metodzie klatkowej chowu niosek, od których pozyskano jaja, a także stosowanie takiej grafiki, która mogła sugerować inny chów kur niż w rzeczywistości - ekologiczny lub na wolnym wybiegu zamiast klatkowy”.

Również ocena klasy wagowej jaj w opakowaniach dała wynik niezadowalający, ponieważ 10,3 proc. sprawdzonych partii jaj kwalifikowało się do niższej kategorii wagowej niż zadeklarowano w oznakowaniu dla konsumentów - zaznaczono.

Po przeprowadzonym na koniec 2018 roku badaniu UOKIK podał, że „rozmiar stwierdzonych nieprawidłowości wskazuje na zasadność kontynuowania kontroli jakości i prawidłowości oznakowania oferowanych jaj”.

SzSz (PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych