Jakie firmy mają szansę zatrzymać pracowników?
Czas dobrych pracodawców – to określenie najbardziej dobitnie charakteryzuje sytuację z jaką mamy do czynienia na polskim rynku pracy.
Ogromna liczba ogłoszeń o pracę w polskim Internecie wcale nie świadczy o tym, że cieszą się one wielkim powodzeniem wśród osób myślących o zmianie firmy.
To, że w sieci krąży tysiące ogłoszeń o pracę nie znaczy, że kandydaci na nie aplikują i wysyłają tam swoje cv. Te czasy już minęły, tak było, gdy był kryzys na rynku pracy – przekonywał Bartłomiej Piwnicki, dyrektor zarządzający firmą doradztwa personalnego UBP Consulting, który był gościem audycji „Wywiad gospodarczy”.
Jego zdaniem zamiast stosować termin „rynek pracownika” warto promować określenie „rynek dobrych pracodawców”. Dlaczego?
Tylko tacy pracodawcy, którzy dbają o swoich pracowników są w stanie zatrzymać dziś najlepszych ludzi o u siebie. I nie jest takie istotne to, czy mówimy o pracownikach etatowych, współpracownikach czy osobach, które na luźniejszych zasadach są związane z jakimś pracodawcą. Rodzaj współpracy jest zdecydowanie mniej istotny i zwłaszcza dla młodych osób liczy się, oprócz zadowalających zarobków, to, czy mają szansę rozwijać swój zawodowy potencjał, chcą też mieć wpływ na to, co robią – wyjaśnia.
Ten pogląd potwierdzają badania zawarte w „Raporcie płacowym” przeprowadzonym w zeszłym roku przez Hay Group, jedną z największych na rynku firm doradztwa personalnego.
Z raportu wynika, że pracownicy rozważający zmianę pracy i coraz większą uwagę przypisują do takich aspektów, jak: możliwości rozwoju kariery (23%), zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym (20%) oraz uczestnictwa w ciekawych projektach (20%). Na znaczeniu zyskuje także dogodna lokalizacja miejsca pracy (9%).
Bardzo ciekawie wygląda też ich podejście do zarobków i oczekiwania płacowe. Ponad połowa zatrudnionych nie jest zadowolona z obecnego poziomu wynagrodzenia i ponad 45% pracowników ubiegało się o dodatkową podwyżkę w minionym roku. Jednak te zabiegi nie znajdowały efektu i większość podwyżki nie nie otrzymała. Powodem było to, że budżety nie przewidywały takiej możliwości.
Ponad połowa pracowników otrzymała jednak premię uzależnioną od wyników pracy, której wysokość okazała się satysfakcjonująca dla niemal 70% zatrudnionych.
Wiele firm oferuje także swoim pracownikom podstawowe benefity, czyli pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową.
Rosnącą popularnością cieszą się ubezpieczenie na życie, dofinansowanie dodatkowej edukacji oraz możliwość pracy elastycznej. Ten ostatni czynnik bardzo zyskuje na popularności.
Według raportu agencji zatrudniania Work Service aż 62 proc. pracowników, będzie w najbliższych miesiącach oczekiwało zwiększenia zarobków.