Rząd chce weryfikacji blokady konta na Twitterze
Resort cyfryzacji prowadzi rozmowy z Twitterem ws. dodatkowej weryfikacji decyzji o blokadzie treści i blokadzie konta - poinformował Karol Manys z MC. Procedura taka, zwana punktem kontaktowym, działa już w polskim Facebooku.
Choć w Polsce Twitter jest znacznie mniej popularny niż Facebook czy Youtube, to według badań tę platformę społecznością odwiedza miesięcznie ponad 4,5 mln użytkowników. Platforma - podobnie jak inne portale społecznościowe - zastrzega sobie w „Zasadach Twittera”, że w określonych okolicznościach, np. z powodu naruszenia własności intelektualnej, drastycznego przedstawienia przemocy czy promowania nienawiści, może zablokować dane treści lub w ogóle konto danego użytkownika. Od decyzji tej można się odwołać, jednak często kończy się to ponowną odmową.
Jak powiedział Karol Manys, Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi z Twitterem rozmowy, które pozwoliłyby wprowadzić dodatkową weryfikację takiej odmownej decyzji.
Podobny mechanizm funkcjonuje już w wypadku Facebooka i bardzo dobrze się sprawdza. Około połowy odwołań zgłoszonych w ten sposób rozpatrywana jest przez portal pozytywnie. Od początku zakładaliśmy, że będziemy chcieli, by dołączyły do tego kolejne portale - mówił Manys.
Porozumienie ws. uruchomienia dla polskich użytkowników FB tzw. punkt kontaktowy, który umożliwia dodatkową weryfikację odmownej decyzji w przypadku zablokowanej treści czy konta, Ministerstwo Cyfryzacji podpisało z FB w zeszłym roku. Polska jest pierwszym krajem na świecie, w którym uruchomiono takie rozwiązanie.
Usługa „Odwołanie od decyzji portalu” dostępna jest na stronie obywatel.gov.pl. Obejmuje ona przyjmowanie zgłoszeń od użytkowników portali społecznościowych o usuniętych treściach lub kontach/profilach. Jej wykonawcą jest NASK. By z niej skorzystać, trzeba założyć sobie Profil Zaufany.
PAP, MS