Informacje

Unia Europejska chce hałasu na ulicach

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 2 lipca 2019, 10:26

  • Powiększ tekst

Z jednej strony chcemy w miastach mniej hałasu, co miały sprawić m.in. samochody elektryczne i hybrydowe, z drugiej w obawie o bezpieczeństwo pieszych unijni biurokraci wprowadzili od 1 lipca tego roku, obowiązek montażu w tych autach emitera hałasu.

Będzie to system AVAS (Acoustic Vehicle Alerting) imitujący dźwięk przypominający brzmienie aut spalinowych. AVAS musi być aktywny do prędkości 20 km/h i na biegu wstecznym.

Jak informuje Auto Świat, producenci tych samochodów mają tu trochę swobody, bo dźwięki wydawane przez system będą mogły odzwierciedlać charakter marki, dając przy okazji pole do popisu dla kompozytorów.

Poziom hałasu będzie jednak regulowany. Do prędkości 20 km/h ma on sięgać minimum 56 decybeli, a przy innych prędkościach maksymalnie 75 decybeli. Za dwa lata obowiązek wyposażenia w system AVAS będzie dotyczył już wszystkich pojazdów elektrycznych i hybryd po raz pierwszy rejestrowanych w Unii Europejskiej - czytamy w Auto Świat.

Obecnie już takie emitery mają np. Renault Zoe czy Nissan Leaf, ale można je dezaktywować. Zgodnie z nowym prawem będzie to już niemożliwe. Z drugiej jednak strony nowoczesne samochody z tradycyjnym napędem są niewiele głośniejsze przy niskich prędkościach od elektryków.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych