Adamczyk: polskie budowy muszą aktywnie wspierać gospodarkę
Polskie budowy muszą aktywnie wspierać gospodarkę - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w poniedziałek na placu budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska na Podkarpaciu.
Polskie budowy muszą funkcjonować. Polskie budowy muszą aktywnie wspierać gospodarkę, bo są jej kołem zamachowym. Tego impetu nie wolno wyhamować - mówił w poniedziałek w Stalowej Woli minister infrastruktury.
Przypomniał, że koronawirus nie zatrzymał polskich budów.
Z jednej strony przygotowujemy inwestycje do programu budowy 100 obwodnic, natomiast z drugiej realizujemy inwestycje, które już trwają - zauważył Adamczyk.
Zwrócił uwagę, że w marcu przedsiębiorcy apelowali, aby - przy zachowaniu zabezpieczeń związanych z pandemią - można było kontynuować prace budowalne.
Na polskich budowach zwiększa się potencjał, bo wykonawcy przemieszczają się z innych krajów Unii Europejskiej, gdzie wstrzymano budowy - powiedział. Zaznaczył, że pracownicy na polskich budowach są zabezpieczeni przed epidemią.
Z drugiej strony rząd, samorządy, jak np. w Stalowej Woli, robią wszystko, aby te budowy były kontynuowane - zapewnił.
W Stalowej Woli minister Adamczyk wizytował plac budowy obwodnicy. Aktualnie zaawansowanie prac wynosi tam ponad 60 proc.
Obwodnicę Stalowej Woli i Niska w systemie projektuj-buduj realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion.
Trasa będzie miała długość ponad 15 km i będzie częścią drogi krajowej nr 77. Obwodnica swój początek będzie miała w Stalowej Woli na skrzyżowaniu Trasy Podskarpowej z ul. Chopina i będzie biegła do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko. Kosztować ma niemal 200 mln zł. Ma być gotowa w marcu 2021 r.
Wcześniej w poniedziałek minister infrastruktury w miejscowościach Przemyśl, Nowa Dęba i Kolbuszowa podpisał dokumenty ws. rozpoczęcia prac związanych z powstaniem obwodnic tych miast w ramach programu budowy 100 obwodnic.
Obwodnica Przemyśla o długości ok. 22 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 28 i nr 77. Zostanie zaprojektowana po zachodniej stronie miejscowości. Jej celem jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego. Dzięki inwestycji nastąpi też poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa inwestycja ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 28 do polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medyce.
Z kolei obwodnica Nowej Dęby o długości ok. 7 km powstanie w nowym przebiegu drogi krajowej nr 9. Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu. Celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa obwodnica ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 9 Rzeszów - Radom.
Natomiast obwodnica Kolbuszowej o długości ok. 8,5 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9. Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu. Trasa ma wyprowadzić ruchu tranzytowy z miasta.
Czytaj też: Rusza program uruchomienia 200 przystanków kolejowych
PAP/KG