Informacje

Pierwsze w Polsce szczepienie w Szpitalu MSWiA / autor: PAP
Pierwsze w Polsce szczepienie w Szpitalu MSWiA / autor: PAP

Tylko połowa Polaków chce się zaszczepić!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 stycznia 2021, 15:50

  • Powiększ tekst

Chęć zaszczepienia się przeciw COVID-19 wyraża obecnie 56 proc. osób ankietowanych przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) oraz 45 proc. ankietowanych przez ARC Rynek i Opinia.

Oznacza to wzrost odpowiednio o 20 pkt proc. wobec listopadowego badania CBOS i o 13 pkt proc. w badaniu ARC Rynek i Opinia w porównaniu z okresem przed rozpoczęciem szczepień.

W ciągu ostatnich dwóch miesięcy bardzo wyraźnie zmieniło się nastawienie Polaków do szczepień przeciw COVID-19. W listopadzie ubiegłego roku respondenci deklarujący chęć zaszczepienia się byli w mniejszości (36 proc.), natomiast obecnie taki zamiar wyraża ponad połowa badanych (56 proc.).

Stosunek do szczepień przeciw COVID-19 w znacznej mierze zależy od wieku badanych. Częściej chęć zaszczepienia się deklarują starsi ankietowani. Taki zamiar wyraża zdecydowana większość respondentów w wieku 65 lat i więcej (74 proc.), natomiast jedynie 37 proc. spośród najmłodszych badanych, w wieku 18-24 lata.

Głównym powodem zniechęcającym do szczepień są obawy przed potencjalnymi skutkami ubocznymi, jakie może wywoływać nowa szczepionka (78 proc.), a w drugiej kolejności - wątpliwości dotyczące jej skuteczności (35 proc.).

Badanie zrealizowano w dniach od 4 do 14 stycznia 2021 roku na próbie liczącej 1 150 osób.

Z kolei jak wynika z badań ARC Rynek i Opinia obecnie 45 proc. badanych deklaruje, że chce się zaszczepić na COVID-19, zaś 16 proc. Polaków cały czas nie wie, co ma myśleć na temat szczepionki.

Wśród największych oponentów szczepień niezmiennie najwięcej jest kobiet i ludzi młodych - nawet do 34. roku życia. Co więcej, pojawiają się przypadki, chociaż nieliczne (obecnie 3 proc.), że osoby dotychczas przekonane do szczepienia wycofują się ze swoich deklaracji i nie zamierzają się szczepić.

W podziale na grupy wiekowe, w najmniejszym stopniu zainteresowane szczepieniami są nadal osoby najmłodsze. Aż 44 proc. osób z grupy wiekowej 18-24 lata nie chce się zaszczepić i 42 proc. z grupy 25-34 lat. One też najrzadziej przyznają, że zmieniły w ostatnim czasie zdanie w tym temacie. Najbardziej zdecydowaną na szczepienia grupą są osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej, czyli 45-65 lat.

Według dr nauk społecznych Adama Czarneckiego z ARC Rynek i Opinia, widoczny znaczący wzrost chęci zaszczepienia na COVID-19 wśród Polaków może być pochodną kilku czynników.

Pierwszy z nich to trwający już proces szczepień. Kiedy szczepionki nie było w kraju i jeszcze nikt nie był zaszczepiony, obaw mogło być więcej. Teraz, kiedy pierwsze osoby się zaszczepiły i nie ma doniesień o uszczerbkach na zdrowiu, zaufanie może być większe. Kolejnym czynnikiem wpływającym na zainteresowanie szczepieniami była afera szczepionkowa z udziałem celebrytów. Miała ona ogromy zasięg – 91  proc. badanych o niej słyszało, budziła emocje oraz przemyślenia, że skoro znanym ludziom tak bardzo zależy na szczepieniach, tym bardziej warto się zaszczepić. Inne czynniki, które mogą wpływać na zmianę nastawienia to start kampanii zachęcającej do szczepień oraz wprowadzenie i również przedłużenie ograniczeń w zakresie korzystania z handlu, gastronomii, usług hotelarskich czy obiektów sportowych jak również zdalnej nauki. Takie przedłużanie obostrzeń może powodować przemyślenia, że szczepienia to jedyne wyjście z tej sytuacji i szansa na powrót do normalności - skomentował Adam Czarnecki.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 14-20 stycznia 2021r. przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI - ankiety online zrealizowane na epanel.pl (N=1 020).

ISBnews/RO

CZYTAJ TEŻ: „DGP”: najcenniejszy przecinek na świecie

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.