Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Mat. Pras.
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Mat. Pras.

Sektor kolejowy bez zahamowań

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 26 lutego 2021, 19:50

  • Powiększ tekst

W styczniu 2021 roku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce zwiększył się r/r zarówno w ujęciu masy towarowej, jak i pracy przewozowej, przy jednoczesnym zmniejszeniu w stosunku do wyników z grudnia 2020 roku

Na sytuację sektora kolejowego wpływa kondycja polskiej gospodarki, a ta jest całkiem dobra. Wolumen produkcji przemysłowej w Polsce w styczniu 2021 roku zwiększył się o 0,9 proc. r/r (wobec wzrostu o 11,2 proc. r/r w grudniu 2020 roku). Początek roku nie przyniósł więc oznak hamowania dobrej koniunktury w przemyśle, a dane wskazują na wciąż bardzo korzystną sytuację rynkową, bez symptomów słabnięcia aktywności. Wzrost produkcji sprzedanej przemysłu r/r w styczniu (pomimo wysokiej bazy odniesienia w styczniu 2020 roku oraz negatywnej relacji liczby dni roboczych) zanotowano w 15 spośród 34 działów przemysłu (m.in. w wydobywaniu węgla kamiennego i węgla brunatnego, w produkcji metali czy chemikaliów i wyrobów chemicznych).

Spadek produkcji sprzedanej przemysłu zanotowano jednak m.in. w produkcji koksu i produktów rafinacji ropy naftowej. Produkcja budowlano-montażowa w styczniu obniżyła się o 10,0 proc. r/r (wobec grudniowego wzrostu o 3,4 proc. r/r). Dane z przełomu 2020 i 2021 roku wskazują jednak na ożywienie aktywności i lepszą koniunkturę w sektorze budownictwa (po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym). W warunkach dalszego osłabienia krajowych wyników w handlu i usługach (z uwagi na restrykcje związane z pandemią COVID-19) oraz okresowego spowolnienia aktywności w budownictwie (z uwagi na panujące warunki pogodowe) utrzymująca się w styczniu wysoka odporność przemysłu jest bardzo pozytywnym zwiastunem.

W styczniu 2021 roku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce pozostawał nadal w lekkim trendzie wzrostowym r/r (wzrost rynku trzeci miesiąc z rzędu, przełamanie trendu spadkowego nastąpiło w listopadzie 2020 roku), a dynamika wzrostu przewozów ukształtowała się na poziomie +1,9 proc. r/r. Wolumen przewozu w wartościach bezwzględnych wyniósł w styczniu 2021 roku 17,1 mln ton, tj. był o 0,3 mln ton większy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, równocześnie zmniejszył się względem poprzedniego miesiąca (-11,5 proc. m/m, tj. o 2,2 mln ton). Wykonana w styczniu przez rynek praca przewozowa wzrosła r/r do poziomu 4,0 mld tkm (+6,2 proc. r/r). Równocześnie odnotowano zmniejszenie pracy przewozowej w ujęciu miesiąc do miesiąca (-11,1 proc. m/m, tj. o 0,5 mld tkm).

Grupa PKP CARGO w styczniu 2021 roku przetransportowała łącznie 6,4 mln ton towarów (-4,5 proc. r/r), a praca przewozowa wykonana przez Grupę wynosi 1,6 mld tkm (-1,1 proc. r/r). W styczniu Grupa odnotowała zwiększone przewozy r/r m.in. w segmentach: koks, węgiel brunatny (+15,5 proc.) oraz nawozy sztuczne (+34,6 proc.). Istotny wzrost r/r – o 13,8 proc. – Grupy PKP CARGO osiągnęła także w segmencie przewozów intermodalnych, który jest kluczowym rynkiem w strategii jej działania.

Tacy przewoźnicy kolejowi, jak PKP CARGO odczuwali na początku roku przede wszystkim skutki spadku zapotrzebowania na towary masowe, takie jak węgiel i materiały budowalne. Generalnie jednak styczeń oceniamy pozytywnie, bo nasza praca przewozowa była na mniej więcej podobnym poziomie, jak w styczniu 2020 roku – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. – Natomiast cieszy nas wzrost r/r ładunków intermodalnych wożonych przez nasze pociągi. To jest wszak fundament, na którym budujemy przyszłość całej Grupy PKP CARGO – zaznacza prezes Warsewicz.

Czytaj też: PKP Cargo będzie wozić węgiel dla Taurona

PKP Cargo/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych