Informacje

Wodór przyszłością transportu i gospodarki

Artykuł sponsorowany

  • Opublikowano: 5 marca 2021, 16:55

    Aktualizacja: 5 marca 2021, 16:55

  • Powiększ tekst

Światowa gospodarka przechodzi kryzys, spowodowany pandemią koronawirusa. Jednocześnie, coraz wyraźniej dostrzegamy potrzebę stosowania ekologicznych i bezpiecznych dla środowiska rozwiązań. Japonia, a także cała Unia Europejska, chcą oprzeć przyszłość swojego transportu i przemysłu na wodorze oraz energii odnawialnej. W tej grze liczyć się będzie również Polska, m. in. za sprawą planowanej przez Grupę LOTOS budowy przemysłowych instalacji do wielkoskalowej produkcji zielonego wodoru w procesie elektrolizy wody

Jako pierwszy w Polsce, LOTOS zadeklarował chęć rozwoju tej nowoczesnej, bardzo obiecującej gałęzi przemysłu i transportu. Wodór to w nowoczesnych rafineriach podstawowy produkt, obok paliw, olejów i asfaltów, niezbędny do produkcji wysokiej jakości paliw silnikowych. Dziś sam staje się paliwem, dając początek nowym trendom w światowej gospodarce - opartemu na wodorze transporcie oraz tzw. gospodarce wodorowej. Rafineria w Gdańsku produkuje wodór z gazu ziemnego, ale w zanadrzu ma pomysł na rozpoczęcie produkcji czystego wodoru w procesie elektrolizy wody oraz biowodoru, wytwarzanego w procesach fermentacji odpadów roślinnych.

Wodór w LOTOSIE

Grupa LOTOS dysponuje instalacjami, służącymi do wytwarzania wodoru już od 1999 roku. Jednakże ten pierwiastek powstawał w gdańskiej rafinerii już wcześniej, jako produkt uboczny w instalacjach reformingu i jest wykorzystywany w procesie produkcji paliw. Dziś jest wytwarzany w LOTOSIE trzema metodami.

Pierwszą jest reforming parowy z gazu ziemnego. Drugą, metoda kriogeniczna w temperaturze -86°C, stosowana w uruchomionym niedawno Węźle Odzysku Wodoru (WOW). Trzecia to odzysk wodoru w tzw. procesie PSA (ang. Pressure Swing Adsorption), czyli adsorpcji zanieczyszczeń w samodzielnej instalacji odzysku wodoru lub instalacjach PSA.

Wodór na Pomorzu

Koncern podpisał listy intencyjne z trzema pomorskimi miastami: Gdynią, Wejherowem i Tczewem oraz z Rzeszowem, których samorządy deklarują wprowadzenie do komunikacji miejskiej autobusów, napędzanych wodorem wyprodukowanym w gdańskiej rafinerii. Z inicjatywy Grupy LOTOS powstał również Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych, w ramach którego zainicjowano koncepcję Pomorskiej Doliny Wodorowej. Jej celem jest zwiększenie udziału wodoru jako paliwa w transportowym miksie energetycznym województwa. W planach jest też wdrożenie zasilanych wodorem pociągów i statków.

Program Green H2

Już dziś Grupa LOTOS jest w czołówce największych producentów wodoru w kraju. Koncern z Gdańska chce teraz skupić się na wytwarzaniu ekologicznej odmiany tego gazu, by ograniczyć emisję CO2, a jednocześnie wypełnić Narodowy Cel Wskaźnikowy w dziedzinie produkcji paliw silnikowych.

W 2020 roku opracowano długofalowy program inwestycyjny Green H2, obejmujący budowę instalacji do wielkoskalowej produkcji zielonego wodoru w procesie elektrolizy wody, z wykorzystaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. To pomysł Grupy LOTOS, jak odnaleźć się na rynku za kilkanaście lat, gdy spadnie popularność tradycyjnych paliw węglowodorowych.

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.