Informacje

T-Mobile Polska / autor: Fratria
T-Mobile Polska / autor: Fratria

AKTUALIZACJA

T-Mobile wprowadzał klientów w błąd. UOKiK: 25 mln kary

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 stycznia 2024, 10:42

    Aktualizacja: 3 stycznia 2024, 11:44

  • Powiększ tekst

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył ponad 25 mln zł kary na T-Mobile Polska - poinformował w środę UOKiK. Jak wyjaśnił, chodziło o wprowadzające w błąd reklamy o ofercie pre-paid. Decyzja nie jest prawomocna; operator ma możliwość odwołania się do sądu.

Decyzja została podjęta w wyniku postępowania wszczętego na podstawie skargi konsumenta z powodu wątpliwości dotyczącej reklamy „1200 GB za darmo przez rok”.

Aby skorzystać z oferty, konsument co miesiąc musiał doładowywać kartę kwotą minimum 35 zł - podkreślono.

Jak ustalił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, operator T-Mobile Polska wprowadził konsumentów w błąd, ponieważ reklamy sugerowały, że pakiet danych jest za darmo. W rzeczywistości zamiast obiecanego pakietu 1200 GB konsument otrzymywał co miesiąc 100 GB pod warunkiem, że doładował konto za minimum 35 zł miesięcznie. Po roku kwota, którą musiał zasilić swoją kartę, wyniosłaby 420 zł. Jednak ta informacja była napisana małą czcionką na samym dole reklamy.

Urząd wyjaśnia

Hasła reklamowe mają za zadanie przyciągnąć uwagę konsumenta, tak aby zapadły mu w pamięć i skłoniły do zakupu reklamowanej usługi. Przekaz reklamowy musi być co do zasady krótki, zwięzły i jasny. To jednak nie upoważnia przedsiębiorców do stosowania nieprawdziwych reklam. Konsument ma prawo oczekiwać, że prezentowana oferta jest uczciwa i nie zawiera „haczyków”. Rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie „ratalnym”, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Reklamy oferty pre-paid „1200 GB za darmo przez rok” pojawiały się m.in. na bilbordach, citylightach na przystankach komunikacji miejskiej, były wyświetlane w bankomatach i na terminalach płatniczych – w języku polskim i ukraińskim.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na T-Mobile Polska karę ponad 25 mln zł (25 623 957 zł).

Informacja o decyzji zostanie opublikowana na stronie internetowej T-Mobile Polska i pojawi się na profilach operatora w mediach społecznościowych w dwóch wersjach językowych: polskiej i ukraińskiej, ponieważ w błąd zostali wprowadzeni również konsumenci posługujący się tym językiem.

T-Mobile zapowiada odwołanie

Po dokładnej analizie uzasadnienia decyzji Prezesa UOKiK, zdecydowanie nie zgadzamy się z formą i wysokością kar nałożonych na T-Mobile Polska w ramach postępowania. Oświadczamy jednocześnie, że zamierzamy złożyć odwołanie od tej decyzji w terminie przewidzianym przepisami - przekazał w środę w oświadczeniu operator telekomunikacyjny.

T-Mobile Polska wskazał, że oferta „1200 GB za darmo przez rok” spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem klientów, którzy „przekazali nam setki pozytywnych sygnałów na temat jej wprowadzenia”. Zwrócił też uwagę konkurencji, która wprowadziła podobne rozwiązania dla swoich klientów.

Jak każda wprowadzana przez nas oferta, +1200 GB za darmo przez rok+ powstała w zgodzie z mechaniką właściwą dla usług na kartę, w których korzystanie z dodatkowych bonusów jest zawsze związane z posiadaniem aktywnego konta lub pakietu, co z kolei łączy się z obowiązkiem comiesięcznych doładowań - dodano.

Operator zapewnił, że „natychmiast po przedstawieniu nam przez UOKiK zastrzeżeń dotyczących formy promocji tej oferty, tj. na początku tego roku, dobrowolnie i w pełni otwarcie współpracowaliśmy z Urzędem, wychodząc z inicjatywą i wprowadzając zmiany w całej komunikacji reklamowej związanej z ofertą, zgodnie z wytycznymi Urzędu”.

W toku postępowania zaproponowaliśmy także szereg rozwiązań mających na celu zadośćuczynienie osobom, które zgłosiły zastrzeżenia do sposobu komunikacji promocji – zgodnie z naszą wiedzą na tysiące klientów były tylko dwa takie przypadki - dodano.

Tymczasem UOKiK ocenił, że reklamy dotyczące oferty pre-paid „1200 GB za darmo przez rok” sugerowały, że pakiet danych jest darmowy.

W rzeczywistości zamiast obiecanego pakietu 1200 GB konsument otrzymywał co miesiąc 100 GB pod warunkiem, że doładował konto za minimum 35 zł miesięcznie. Po roku kwota, którą musiał zasilić swoją kartę, wyniosłaby 420 zł. Jednak ta informacja była napisana małą czcionką na samym dole reklamy - wskazano.

Szef UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie Urzędu, wskazał, że rzeczywisty mechanizm promocji T-Mobile Polska opierał się na systemie „ratalnym”, w którym przez 12 miesięcy konsument dostawał co miesiąc pakiet 100 GB, pod warunkiem zasilenia karty na co najmniej 35 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Migranci i kontrakty. „Bezpieczeństwo Polski jest zagrożone”

CZYTAJ TAKŻE: Rok w USA rozpoczęty od wyprzedaży spółek technologicznych

UOKIK, pap, jb

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.