Informacje

II Forum Morskie Radia Gdańsk / autor: fot. YouTube/Radio Gdańsk
II Forum Morskie Radia Gdańsk / autor: fot. YouTube/Radio Gdańsk

Co zmieni budowa CPK? Kolejna debata Forum Morskiego Radia Gdańsk

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 czerwca 2022, 13:13

  • 0
  • Powiększ tekst

Centralny Port komunikacyjny jest bez wątpienia najważniejszą polską inwestycją transportową ostatniego 30-lecia. Jednak CPK to nie tylko port lotniczy ale też cały szereg innych inwestycji, rozsianych po kraju. O tym co zmieni budowa CPK, jakie już efekty przynosi ta inwestycja dla transportu i jak wpłynie na nasze bezpieczeństwo rozmawiali goście kolejnej debaty, podczas II forum Morskiego Radia Gdańsk, które swym patronatem honorowym objął Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki.

Jak podkreślił prowadzący panel redaktor naczelny „Gazety Bankowej” Maciej Wośko w obecnej sytuacji musimy się uniezależniać transportowo i budować zdywersyfikowane łańcuchy dostaw. Tylko czy CPK na pewno gwarantuje niezależność?

Czytaj: Ruszyło II forum Morskie Radia Gdańsk!

Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, nie ma wątpliwości: „Kluczowa jest podmiotowość – nie tylko jesteśmy niezależni ale możemy sami kreować pewne działania, narzucać warunki gry. Wszyscy wyrośli ze złudzenia końca historii, w której transport „po prostu się dział”. Wracamy do czasów dominujących w historii, czasów w których decyzja polityczna lub wojna mogą zatrzymać transport.” Minister dodał, że warto „wpinać się” w system transportowy świata bez pośredników. „Np. cargo lotnicze to komponent bardzo wartościowy i tu wchodzi CPK, które pozwala „wpiąć” się w ten transport bez potrzeby korzystania z niemieckiego pośrednika.” – podał przykład Horała, dodając:

W wymiarze transportu morskiego – nie wystarczy port, potrzebny jest i dostęp do niego. Także w aspekcie landside, przes inwestycje drogowe, kolejowe.

Skoro inwestycje kolejowe są tak istotne dla sukcesu CPK i połączenia portu lotniczego z polskimi portami morskimi w Gdańsku lub Gdyni, to w jakim czasie uda się te kluczowe inwestycje zrealizować? Arnold Bresch, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych nie ma wątpliwości:

Prowadzone są gigantyczne inwestycje – w porcie w Gdańsku i w Gdyni. Planujemy zakończyć pracę już w tym roku.

Istotność transportu kolejowego dla sprawnego działania portów morskich potwierdził Jacek Sadaj, prezes zarządu Portu Gdynia.

„Dziś dostęp do portu to kluczowy czynnik wpływający na rozwój portu. My widzimy, że idziemy na kolejny rekord, przeładunków jest coraz więcej i utrzymanie tej krzywej wzrostu kluczowe jest tworzenie kolejnych inwestycji dostępowych. My także w porcie Gdynia zrealizowaliśmy szereg inwestycji wewnątrz portu” – powiedział prezes, dodając też, iż istotnym elementem jest w obecnych czasach „zazielenianie” transportu, czynienie go bardziej ekologicznym.

Opinię tę potwierdził Kamil Tarczewski, wiceprezes ds. infrastruktury w Porcie Gdańsk.

Każda para szyn, każdy kilometr torów na odcinku portu w Gdańsku czy Gdyni przekłada się na potencjał przeładunkowych. Każdy kilometr torów w głębi kraju – to też wyznacznik możliwości zwiększenia potencjału przeładunkowego w portach.

Jak dodał Tarczewski - udało się przełamać transportowe ciążenie Polski do portów niemieckich:

Port w Hamburgu już nie jest, jak mawiało się do tej pory „największym polskim portem.

Jednak uniezależnienie się od Niemiec w aspekcie transportowym i gospodarczym to tylko jedna strona monety jaką jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Drugim jest kwestia geopolitycznego bezpieczeństwa naszego kraju. Jak wskazał Horała obecna wojna na Ukrainie pokazuje, że inwestycja taka jak CPK zwiększa polskie bezpieczeństwo, choćby przez to, że nasz kraj zyskuje transportowy hub do którego w razie ataku Rosji szybko trafiają ogromne ilości sprzętu, amunicji i innego sojuszniczego wsparcia.

Tym samym CPK to nie tylko rozwój lotniczego cargo i, poprzez tzw. „szprychy CPK” pozytywny wpływ na skomunikowanie innych obszarów kraju ale też projekt w istotny sposób zwiększający nasze bezpieczeństwo. A to wartość, zwłaszcza w obecnych czasach – bezcenna.

Powiązane tematy

Komentarze