Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria
Zdjęcie ilustracyjne / autor: Fratria

Orlen uruchomił pierwszą stację tankowania wodoru w Krakowie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 czerwca 2022, 13:00

  • 1
  • Powiększ tekst

PKN Orlen uruchomił w Krakowie swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru. Wodór pochodzący z biorafinerii Grupy Orlen w Trzebini będzie napędzać ogniwa autobusu zeroemisyjnego testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej

W przyszłym roku otwarte zostaną kolejne dwie stacje wodorowe, w Katowicach i Poznaniu, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.

Szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzimy w transporcie publicznym. Pierwszą mobilną stację uruchomiliśmy w Krakowie, a nasze plany zakładają budowę kolejnych nie tylko w Polsce, ale także za granicą - powiedział prezes Daniel Obajtek podczas uroczystego otwarcia stacji w Krakowie.

Stacja tankowania wodoru została uruchomiona w Krakowie, w zajezdni autobusowej. Dostawy paliwa odbywają się z rafinerii w Trzebini, należącej do spółki Orlen Południe, za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy, wynika z materiału.

Otwarty niedawno hub wodorowy w Trzebini, z którego będzie pochodził wodór do tej stacji, ma moc ok. 50 kg wodoru na godzinę. Ale budujemy już kolejny we Włocławku, o mocy 170 kg/h, z możliwością rozbudowy do 500 kg/h, a następnie kolejny w Płocku, o mocy 600 kg/h. Do końca dekady zbudujemy 10 hubów wodorowych w Polsce i regionie oraz ok. 100 stacji tankowania wodoru - dodał Obajtek.

Autobus wodorowy, z którego będą mogli korzystać mieszkańcy Krakowa, jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Autobus może przejechać na jednym pełnym tankowaniu do 350 km.

Do tej pory koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z ponad 20 polskimi miastami i 6 przedsiębiorstwami, które są potencjalnymi odbiorcami produkowanego przez Grupę Orlen wodoru. Ponadto, w maju br. podpisane zostało porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego, przypomniano.

Zgodnie ze strategią wodorową, do 2030 r. koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych. Dzięki temu blisko połowa wytwarzanego w Grupie Orlen wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. W ciągu najbliższych 8 lat Grupa Orlen stworzy sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru, z których będą mogli korzystać kierowcy w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Obecnie koncern posiada już dwie stacje tankowania wodoru w Niemczech. W tym roku korzystać będzie można z kolejnych czterech: trzech w Czechach i jednej w Polsce, w Krakowie, dedykowanej dla pojazdów komunikacji miejskiej. Z kolei w 2023 r. planowane jest otwarcie publicznych stacji wodorowych w Poznaniu i Katowicach, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów wodorowych. W trakcie postępowań przetargowych są kolejne stacje w Wałbrzychu, Pile i Włocławku.

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 131,5 mld zł w 2021 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.

Czytaj też: Premier: Rosja gotuje Europie na zimę poważny kryzys energetyczny

ISBnews/KG

Powiązane tematy

Komentarze