Żabka pod okiem UOKiK. Sieć deklaruje współpracę
Deklarujemy pełną współpracę z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów ws. pytań dotyczących współpracy z dostawcami produktów rolnych i spożywczych - poinformowało w opublikowanym w środę oświadczeniu biuro prasowe spółki Żabka Polska
Oświadczenie sieci handlowej jest reakcją na wcześniejszą publikację informacji UOKiK, w której napisano, że Prezes UOKiK prowadzi badanie rynku, w którym sprawdza m.in., czy warunki usług świadczonych przez sieci handlowe (Żabka, Dino oraz Selgros Cash & Carry) na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych mogą stanowić przejaw nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej.
Sprawdzane usługi polegają na wykonywaniu na rzecz dostawcy rozmaitych świadczeń związanych ze sprzedażą towarów, np. z zakresu marketingu czy logistyki - wskazano.
W oświadczeniu Żabka Polska potwierdziła, że UOKiK zwrócił się z pytaniami dotyczącymi współpracy z dostawcami produktów rolnych i spożywczych.
Pytania nie dotyczą transportu produktów z magazynów do sklepów, a skupiają się na obszarze usług audytów jakościowych nabywanych od dostawców produktów oraz marketingu i jest to rutynowe badanie rynku, w celu doprecyzowania interesujących UOKiK zagadnień. Deklarujemy pełną współpracę z Urzędem oraz wyjaśnienie wskazanych zagadnień za pomocą wszelkich dostępnych narzędzi - napisano.
Przywiązujemy ogromną wagę do bycia rzetelnym i wiarygodnym partnerem biznesowym, umożliwiającym rozwój gospodarczy naszym dostawcom, a nasza współpraca z nimi oparta jest na zasadach partnerskich, przy zachowaniu równości stron oraz w zgodzie z przepisami prawa i zawartymi umowami - zaznaczyła sieć.
Przypomniano, że Żabka wdrożyła Kodeks Postępowania dla Partnerów Biznesowych, w którym jasno określiła zasady współpracy z siecią oraz wskazała kanały zgłaszania wszelkich naruszeń i przedstawiła mechanizmy ich rozpatrywania.
W porannej informacji UOKiK zastrzegł, że postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. „Jeśli w ich trakcie potwierdzi się, że sprawdzane praktyki mogą stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, wówczas prezes UOKiK może postawić zarzuty przedsiębiorcom” - wyjaśniono. Wskazano, że organizatorom sieci handlowych może wówczas grozić kara do 3 proc. rocznego obrotu.
Urząd przypomniał, że za podobne praktyki prezes UOKiK nałożył w listopadzie 2021 r. karę 76 mln zł na spółkę Eurocash. Ponadto UOKiK przygotowuje raport dotyczący opłat za usługi świadczone przez sieci handlowe na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych.
Czytaj też: Influencerzy z karami za brak współpracy z UOKiK
PAP/KG