Informacje

Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej SA / autor: materiały prasowe
Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej SA / autor: materiały prasowe

TYLKO U NAS

Inwestujemy w logistykę i odpowiadamy na wyzwania związane z nowym porządkiem świata

Gazeta Bankowa

Gazeta Bankowa

Najstarszy magazyn ekonomiczny w Polsce.

  • Opublikowano: 16 grudnia 2022, 10:30

  • 0
  • Powiększ tekst

Pandemia koronawirusa okazała się nie tylko globalnym zagrożeniem dla ludzkości, ale także początkiem nowego świata, funkcjonującego według nieznanych wcześniej reguł. Dziś kształtują go nie tylko kolejne mutacje COVID-19, lecz i wojna tocząca się od kilku miesięcy za naszą wschodnią granicą. Poczta Polska podejmuje działania, których celem jest dostosowanie do nowego ładu gospodarczego. Rozwija się, modernizuje oraz inwestuje w sieć logistyczną, która usprawni przepływ towarów i zapewni stabilne korzystanie z usług w niepewnych czasach, które na pewno nas czekają w najbliższej przyszłości – twierdzi Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej SA na łamach rocznika „Polski Kompas 2022”

Następstwem zdarzeń, które dotykają nas od 2020 r., jest nowy model działania gospodarki , wzrost znaczenia e-usług i e-commerce, ale także przerwane albo rozregulowane łańcuchy dostaw. W takiej rzeczywistości działają wszystkie podmioty gospodarcze, w tym Poczta Polska.

Pomimo kolejnych zawirowań utrudniających prowadzenie biznesu i świadczenie usług Spółka stawia na stały rozwój, którego celem jest zwiększenie efektywności działania oraz dostosowanie do nowych realiów, tak aby sprostać nowym oczekiwaniom obywateli, firm i państwa.

Inwestycje w transformację i modernizację sieci logistycznej

Sprawne świadczenie usług zależy od wielu czynników, jednak jednym z kluczowych – w przypadku Poczty Polskiej – jest niezawodne zaplecze logistyczne. Spółka realizuje projekt transformacji sieci logistycznej, niezbędnej do obsługi zwiększającego się wolumenu przesyłek kurierskich. Umożliwi ona modernizację i budowę centrów logistycznych, zapewniających nowoczesną obsługę rozwijającego się rynku e-commerce.

Odpowiedzią Poczty Polskiej na wyzwania, jakie stawia dynamicznie zmieniający się rynek, a także konkurencja (m.in. wielkie, zagraniczne korporacje), jest projekt Architektura Sieci Logistycznej (ASL). To jedna z najważniejszych inicjatyw strategicznych Spółki, której realizacja umożliwia płynną transformację obecnej sieci logistycznej, przystosowanej głównie do obsługi listów, do sieci docelowej, w której prym wiodą przesyłki KEP (kurierskie, ekspresowe i paczkowe) i e-commerce.

Jednym z najważniejszych przedsięwzięć, realizowanych obecnie w ramach projektu ASL, jest drugi obiekt logistyczny dla Warszawy i najbliższej okolicy stolicy, pełniący funkcję węzła rozdzielczego do obsługi przesyłek paczkowych i paletowych. Uruchomienie sortowni w pełnym zakresie planowane jest do połowy 2024 r.

Przebudowa sieci logistycznej Poczty Polskiej przez wiele lat była jedynie projektem, który nie wyszedł z fazy kolejnych analiz. Dopiero obecny zarząd Spółki zaczął wdrażać kluczowe z punktu widzenia przyszłości firmy zmiany, uzyskując finansowe wsparcie rządu – 190 mln zł, którymi dokapitalizowało Pocztę Polską Ministerstwo Aktywów Państwowych. Środki te są wykorzystywane wyłącznie na realizację inwestycji w zakresie ASL.

Zmiany infrastrukturalne i nowe sortownie

Równolegle do zaplanowanych, długofalowych działań projektowych Spółka wzmacnia obszar logistyki i elastycznie reaguje na bieżące potrzeby w zakresie zmian infrastrukturalnych. W kwietniu 2022 r. Poczta Polska rozpoczęła działalność w nowej sortowni w Szczecinie. Wybrana lokalizacja zapewnia odpowiednie warunki do realizacji najważniejszych procesów logistycznych, związanych z obsługą mieszkańców województwa zachodniopomorskiego.

Jako element rozbudowy nowej sieci logistycznej w ostatnim czasie Poczta Polska uruchomiła także nową sortownię w Gdyni, która zwiększyła efektywność dostaw przesyłek do klientów biznesowych i indywidualnych. Główną funkcją nowego obiektu jest wsparcie działania sortowni regionalnej w Pruszczu Gdańskim oraz obsługa logistyczna północnej części obszaru Trójmiasta.

Poczta Polska uruchomiła również sortownię w kompleksie Panattoni w Kaliszu. Nowa lokalizacja zapewnia odpowiednią powierzchnię do realizacji kluczowych procesów logistycznych dla mieszkańców południowej części województwa wielkopolskiego.

Nowoczesny park maszynowy

W celu optymalizacji procesów logistycznych i rozwoju usług na rynku KEP, a także dostosowania procesów do oczekiwań klientów, Spółka inwestuje w nowoczesny park maszynowy. Poczta Polska w ostatnim czasie zamontowała cztery nowe przenośniki do opracowywania przesyłek gabarytowych w sortowniach w Niepołomicach, Pruszczu Gdańskim, we Wrocławiu i w Warszawie, co ma wpływ na efektywniejsze opracowywanie tego rodzaju przesyłek.

W 2021 r. Spółka podpisała umowę na zakup trzech sorterów do automatycznego sortowania przesyłek KEP (kurierskich, ekspresowych i paczkowych) na łączną kwotę blisko 158 mln zł. To największa jednorazowa inwestycja w automatyzację procesów logistycznych w Poczcie Polskiej, stanowiąca ważny element projektu ASL. Pierwsza maszyna zostanie oddana do użytku w sortowni we Wrocławiu, następne w Lublinie i w Lisim Ogonie pod Bydgoszczą.

Zostało uruchomione także postępowanie przetargowe na sorter do nowej hali w Warszawie.

Efektywność, optymalizacja kosztowa i stabilność

Rozwój i unowocześnienie sieci logistycznej to wiele korzyści jakościowych i gospodarczych. Optymalizacja kosztów związanych z obsługą przesyłek oraz poprawa efektywności i terminowości przekładających się na zaufanie do usług i marki Poczty Polskiej to tylko niektóre z nich – odczuwalne przez klientów indywidualnych, biznesowych, podmioty komercyjne i państwowe obsługiwane przez Spółkę.

Inwestycje w logistykę to również tak potrzebna nam wszystkim w niepewnych czasach stabilność. Sieć nowoczesnych sortowni jest niezbędna do tego, aby – pomimo zawirowań na rynku politycznym i gospodarczym – komunikacja na linii klient–przedsiębiorca, a także oby- -watel–państwo przebiegała w sposób sprawny i nieprzerwany. Narodowi operatorzy pocztowi mogą być w tych czasach lokalnymi przyczółkami bezpieczeństwa, trwałości i równowagi, którzy wspólnie w państwami troszczącymi się o obywateli i podmioty gospodarcze złagodzą skutki funkcjonowania w rzeczywistości napisanej według kolejnych nieznanych dla nas wszystkich scenariuszy. Wiemy, że przewidzenie wielu z nich jest niemożliwe, ale są sposoby na to, aby mimo zakłóceń sprawnie funkcjonować, gdy tylko wcześniej zadbamy o to, aby mieć odpowiednie narzędzia. W przypadku Poczty Polskiej na pewno jest to nowoczesna i sprawnie działająca baza logistyczna.

Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej SA

Tekst został opublikowany w elektronicznym wydaniu „Polskiego Kompasu 2022” dostępnym bezpłatnie do pobrania na stronie www.gb.pl a także w aplikacji „Gazety Bankowej” na urządzenia mobilne

»» Pobierz teraz bezpłatnie PDF „Polskiego Kompasu 2022”:

GB.PL - KLIKNIJ TUTAJ

Okładka rocznika Polski Kompas 2022 / autor: Fratria
Okładka rocznika Polski Kompas 2022 / autor: Fratria

GOOGLE PLAY - KLIKNIJ TUTAJ

APPLE APP STORE - KLIKNIJ TUTAJ

Powiązane tematy