Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

W lipcu poprawa obecnych i przyszłych nastrojów konsumentów

Robert Bombała

Robert Bombała

  • Opublikowano: 19 lipca 2023, 10:46

  • Powiększ tekst

W lipcu 2023 r. zanotowano poprawę obecnych i przyszłych nastrojów konsumenckich. Jak informuje GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wyniósł -24,9  jest wyższy o 3,3 pkt. proc. w porównaniu do czerwca, a w odniesieniu do lipca 2022 r. obecna wartość jest wyższa o 16,8 pkt. proc.

„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 6,1 p. proc. i 3,1 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,9 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 2,3 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 1,9 p. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów” – zakomunikował Urząd.

Drugi ze wskaźników - wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) - wzrósł o 3,9 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i wyniósł -10,9. Jest to wartość o 18,5 p. proc. wyższa niż lipcu 2022 r.

„Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 5,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 4,3 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy, 3,1 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,9 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju” – podaje GUS

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisuje obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) opisuje natomiast oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej. Obydwa wskaźniki mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, a wartość ujemna przewagę konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Czytaj także: UOKiK: przeszukania w sprawie zmowy przetargowej

rb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych