Konsumenci w coraz lepszych nastrojach
W styczniu tego roku poprawiły się oba wskaźniki opisujące nastroje konsumentów. Jak podaje GUS, Bieżący Wskaźnik Ufności Konsumenckiej (BWUK) wyniósł – 12,6 i był o 2,6 pkt. proc. wyższy niż grudniu, Wyprzedzający Wskaźnik Ufności Konsumenckiej (WWUK) także wzrósł o 2,6 pkt. proc. i wyniósł – 3,8.
W porównaniu ze styczniem 2023 r. wartość BWUK jest wyższa o 25,5 pkt. proc.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) opisuje syntetycznie tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł on w styczniu - 12,6 a i był o 2,6 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 3,5 p. proc. i 3,1 p. proc.)” – informuje GUS.
Spośród wspomnianych składowych o 2,9 pkt. proc. wzrost zanotowała ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, wzrost o 2,4 pkt. proc. zanotowała obecna sytuacja finansowa gospodarstwa, a o 1,1 pkt. proc. ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Analitycy PKO BP prognozowali, że wskaźnik ten wzrośnie, ale do -13,7 pkt.
„W styczniu pozytywne tendencje mogły się nasilić m.in. w związku ze spadkiem inflacji i podwyżkami płac” – ocenili ekonomiści banku.
W porównaniu ze styczniem 2023 r. wartość WWUK jest wyższa o 23,8 pkt. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) opisuje z kolei nastroje konsumentów na najbliższe miesiące i w styczniu tego roku wzrósł on o 2,6 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca, i wyniósł -3,8.
„Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (o 3,8 p. proc.)” – informuje Urząd.
Spośród pozostałych składowych o 2,9 pkt. proc. wzrosła ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego; o 2,8 pkt. proc. ocena przyszłego poziomu bezrobocia oraz o 1,1 pkt. proc. ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju.
Obydwa wskaźniki mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę konsumentów nastawionych optymistycznie nad pesymistami, a wartość przewagę pesymistów nad tymi o nastrojach optymistycznych.
Czytaj także: Sejm przyjął budżet na 2024 r.
rb