Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Wydajemy na kosmetyki coraz więcej

Robert Bombała

Robert Bombała

  • Opublikowano: 18 stycznia 2024, 18:30

  • Powiększ tekst

W minionym roku przeciętny Polak wydał szacunkowo na kosmetyki nieco ponad 125 euro – czytamy w raporcie PKO BP „Branża kosmetyczna Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028”. W 2022 r. przeciętny mieszkaniec naszego kraju wydał na te produkty 117 euro. W 2028 r. prognozowany jest wzrost tej kwoty do 165 euro. Największy udział w rynku (48,2 proc.) mają kosmetyki do pielęgnacji osobistej, których sprzedaż w 2023 w Polsce jest szacowana na 2,5 mld euro.

Wydatki per capita na polskim rynku kosmetyków (EUR) / autor: Raport PKO BP: Branża Kosmetyczna. Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028
Wydatki per capita na polskim rynku kosmetyków (EUR) / autor: Raport PKO BP: Branża Kosmetyczna. Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028

Według szacunków Statisty, na które powołują się analitycy PKO BP, w latach 2023-2028 wartość przychodów całego rynku kosmetyków w Polsce odnotuje przyspieszenie tempa wzrostu do 5,5 proc. średniorocznie, a na koniec tego okresu wartość rynku osiągnie poziom 6,4 mld euro.

Rynek kosmetyków w Polsce – wartość sprzedaży (mld EUR) / autor: Raport PKO BP: Branża Kosmetyczna. Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028
Rynek kosmetyków w Polsce – wartość sprzedaży (mld EUR) / autor: Raport PKO BP: Branża Kosmetyczna. Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028

Jak czytamy w raporcie, najbardziej dynamicznie będzie rósł segment kosmetyków do makijażu (z CARG [compound annual growth rate, czyli skumulowany roczny wskaźnik wzrostu] 2023-2028 wynoszącym 7,1 proc.), w tej kategorii sprzedaż w 2028 ma być wyższa – w porównaniu z rokiem 2022 - aż o 51,0 proc.

Jeśli chodzi o kanały sprzedaży, to 19 proc. przychodów ze sprzedaży kosmetyków w 2023 mają wygenerować sklepy online, a  w 2027 r. prognozowany jest wzrost tego udziału do 24 proc.

Sprzedaż kosmetyków w Polsce wg kanałów dystrybucji (%) / autor: Raport PKO BP: Branża Kosmetyczna. Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028
Sprzedaż kosmetyków w Polsce wg kanałów dystrybucji (%) / autor: Raport PKO BP: Branża Kosmetyczna. Sytuacja bieżąca i prognozy do 2028

Z raportu wynika, że w latach 2020-2022 średni roczny wzrost polskiego rynku kosmetycznego wyniósł 1,1 proc. i był on słabszy od 2,3 proc. zanotowanych w 2019. Dane pokazują, że w opisywanym czasie obniżyła się sprzedaż perfum i wód toaletowych i nie zmieniła się wartość w produktach związanych z makijażem. Natomiast duży wzrost (5,3 proc.) zanotował najmniejszy segment, czyli technologia dla urody.

Wg prezentowanych w raporcie prognoz wartość rynku kosmetycznego na świecie wzrośnie w latach 2023-2028 o 29,3 proc. i osiągnie poziom 713,7 mld euro. A najwyższy średni roczny wzrost – w wysokości 7,0 proc. – będzie dotyczył rynku afrykańskiego, przy nieco słabszym wzroście na rynku południowoamerykańskim (6,8 proc.).

Rok 2022 przyniósł wysoki, 17-procentowy wzrost globalnej sprzedaży kosmetyków (vs +2 proc. w 2021 i - 7 proc. w 2020) do 552 mld EUR. Statista prognozuje, że wartość tego rynku będzie wzrastała o 4,4 proc. średnio rocznie w latach 2023-2028 do 714 mld EUR” - piszą analitycy PKO BP na platformie X.

rb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych