Informacje

Powszechna opinia: duży koncern multienergetyczny jest dobry dla Polski / autor: Fratria / KK
Powszechna opinia: duży koncern multienergetyczny jest dobry dla Polski / autor: Fratria / KK

Badanie: Polsce potrzebny duży koncern multienergetyczny

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 29 stycznia 2024, 15:18

    Aktualizacja: 29 stycznia 2024, 15:46

  • Powiększ tekst

81 proc. respondentów pracowni MANDS uważa, że posiadanie dużego koncernu multienergetycznego jest dobre dla Polski. 76 proc. ankietowanych zgadza się ze stwierdzeniem, że w ostatnim czasie Orlen stał się istotnym graczem w Europie Środkowej, a podobny odsetek dostrzega dynamiczny rozwój koncernu na przestrzeni ostatnich lat.

Koncern gwarancją bezpieczeństwa energetycznego

Przekonania Polaków o potrzebie funkcjonowania dużego koncernu korespondują z postrzeganiem Orlenu jako gwaranta bezpieczeństwa energetycznego Polski. Taką opinię wyraziło 68 proc. badanych.

„Takie oceny respondentów są efektem pozycji marki na rynku, a także powszechnego przekonania społecznego o tym, że posiadanie dużego koncernu multienergetycznego jest dobre dla Polski” - komentuje Bartłomiej Biskup, autor koncepcji badania.

Ponadto 52 proc. respondentów wysoko ocenia aktywności Orlenu zmierzające do dywersyfikacji dostaw surowców, w tym zakup złóż ropy i gazu w Norwegii. Blisko połowa badanych pozytywnie ocenia ekspansję koncernu na rynki Europy Środkowo-Wschodniej poprzez zakup sieci stacji benzynowych na Węgrzech, na Słowacji i w Austrii.

»» O działalności Orlenu i fuzji z Lotosem czytaj też tutaj:

Orlen podbija Węgry i całą Europę

„Transakcja była konieczna i bardzo korzystna”

Saudyjczykom zależy na silnym i stabilnym Orlenie

Marka Orlen popularna i dobrze rozpoznawalna

Badania wykazały, że Orlen cieszy się największą rozpoznawalnością wśród wszystkich sieci stacji benzynowych w Polsce, a dla ponad połowy Polaków (53 proc.) jest stacją pierwszego wyboru.

Marka Orlen kojarzy się Polakom z Danielem Obajtkiem, który od sześciu lat zarządza koncernem - mówi o tym co piąty ankietowany (19 proc.). Kolejne skojarzenia to „benzyna” i „paliwo” (po 13 proc.) oraz „polska firma” (9 proc.).

Z dobrym odbiorem respondentów spotykają się również inwestycje firmy w odnawialne źródła energii, co - wg autorów badania - jest zgodne z oczekiwaniami społecznymi i trendami rynkowymi.

„Orlen jest postrzegany także jako ważny sponsor i mecenas wspierający polską kulturę oraz sport. Dostrzega to 63 proc. respondentów” - zauważa Bartłomiej Biskup.

Strategia rozwoju warta kontynuacji

Według pracowni MANDS ankietowani wyrazili poparcie dla strategii rozwoju Orlen, podkreślając znaczenie innowacji i zrównoważonego rozwoju w działalności firmy.

Wyniki sondażu pokazują, że Polacy pozytywnie oceniają wszystkie wymienione w badaniu obszary rozwoju Orlenu: 85 proc. ankietowanych uważa, że koncern powinien kontynuować i rozbudowywać własne wydobycie gazu. 83 proc. respondentów popiera prace nad nowoczesnymi, ekologicznymi paliwami, co - wg pracowni MANDS - odzwierciedla rosnącą świadomość ekologiczną i potrzebę redukcji emisji CO2. Rozwój odnawialnych źródeł energii jest ważny dla 82 proc. badanych, natomiast 81 proc. uczestników ankiety wyraża wolę dalszego rozwoju i ekspansji zagranicznej firmy. Budowa małych reaktorów atomowych znajduje poparcie wśród 70 proc. ankietowanych.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19-22 stycznia 2024 roku na reprezentatywnej, 1054-osobowej próbie ogólnopolskiej techniką mixed-mode CATI/CAWI.

PAP MediaRoom

»» O gospodarce czytaj też tutaj:

Polski rolnik nie pasuje do lewackiego obrazu Europy

Kanał Sueski pustoszeje. Odczujemy boleśnie skutki!

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych