Informacje

Powszechna opinia: duży koncern multienergetyczny jest dobry dla Polski / autor: Fratria / KK
Powszechna opinia: duży koncern multienergetyczny jest dobry dla Polski / autor: Fratria / KK

Badanie: Polsce potrzebny duży koncern multienergetyczny

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 29 stycznia 2024, 15:18

    Aktualizacja: 29 stycznia 2024, 15:46

  • Powiększ tekst

81 proc. respondentów pracowni MANDS uważa, że posiadanie dużego koncernu multienergetycznego jest dobre dla Polski. 76 proc. ankietowanych zgadza się ze stwierdzeniem, że w ostatnim czasie Orlen stał się istotnym graczem w Europie Środkowej, a podobny odsetek dostrzega dynamiczny rozwój koncernu na przestrzeni ostatnich lat.

Koncern gwarancją bezpieczeństwa energetycznego

Przekonania Polaków o potrzebie funkcjonowania dużego koncernu korespondują z postrzeganiem Orlenu jako gwaranta bezpieczeństwa energetycznego Polski. Taką opinię wyraziło 68 proc. badanych.

„Takie oceny respondentów są efektem pozycji marki na rynku, a także powszechnego przekonania społecznego o tym, że posiadanie dużego koncernu multienergetycznego jest dobre dla Polski” - komentuje Bartłomiej Biskup, autor koncepcji badania.

Ponadto 52 proc. respondentów wysoko ocenia aktywności Orlenu zmierzające do dywersyfikacji dostaw surowców, w tym zakup złóż ropy i gazu w Norwegii. Blisko połowa badanych pozytywnie ocenia ekspansję koncernu na rynki Europy Środkowo-Wschodniej poprzez zakup sieci stacji benzynowych na Węgrzech, na Słowacji i w Austrii.

»» O działalności Orlenu i fuzji z Lotosem czytaj też tutaj:

Orlen podbija Węgry i całą Europę

„Transakcja była konieczna i bardzo korzystna”

Saudyjczykom zależy na silnym i stabilnym Orlenie

Marka Orlen popularna i dobrze rozpoznawalna

Badania wykazały, że Orlen cieszy się największą rozpoznawalnością wśród wszystkich sieci stacji benzynowych w Polsce, a dla ponad połowy Polaków (53 proc.) jest stacją pierwszego wyboru.

Marka Orlen kojarzy się Polakom z Danielem Obajtkiem, który od sześciu lat zarządza koncernem - mówi o tym co piąty ankietowany (19 proc.). Kolejne skojarzenia to „benzyna” i „paliwo” (po 13 proc.) oraz „polska firma” (9 proc.).

Z dobrym odbiorem respondentów spotykają się również inwestycje firmy w odnawialne źródła energii, co - wg autorów badania - jest zgodne z oczekiwaniami społecznymi i trendami rynkowymi.

„Orlen jest postrzegany także jako ważny sponsor i mecenas wspierający polską kulturę oraz sport. Dostrzega to 63 proc. respondentów” - zauważa Bartłomiej Biskup.

Strategia rozwoju warta kontynuacji

Według pracowni MANDS ankietowani wyrazili poparcie dla strategii rozwoju Orlen, podkreślając znaczenie innowacji i zrównoważonego rozwoju w działalności firmy.

Wyniki sondażu pokazują, że Polacy pozytywnie oceniają wszystkie wymienione w badaniu obszary rozwoju Orlenu: 85 proc. ankietowanych uważa, że koncern powinien kontynuować i rozbudowywać własne wydobycie gazu. 83 proc. respondentów popiera prace nad nowoczesnymi, ekologicznymi paliwami, co - wg pracowni MANDS - odzwierciedla rosnącą świadomość ekologiczną i potrzebę redukcji emisji CO2. Rozwój odnawialnych źródeł energii jest ważny dla 82 proc. badanych, natomiast 81 proc. uczestników ankiety wyraża wolę dalszego rozwoju i ekspansji zagranicznej firmy. Budowa małych reaktorów atomowych znajduje poparcie wśród 70 proc. ankietowanych.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19-22 stycznia 2024 roku na reprezentatywnej, 1054-osobowej próbie ogólnopolskiej techniką mixed-mode CATI/CAWI.

PAP MediaRoom

»» O gospodarce czytaj też tutaj:

Polski rolnik nie pasuje do lewackiego obrazu Europy

Kanał Sueski pustoszeje. Odczujemy boleśnie skutki!

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.