Kolejny BigTech na celowniku Brukseli
Komisja Europejska i europejskie organy ochrony konsumentów stwierdziły w poniedziałek, że amerykański gigant technologiczny Meta, właściciel Facebooka i WhatsAppa, może naruszać prawo ochrony konsumentów swoim modelem biznesowym.
Koordynowana przez Komisję Sieć Współpracy w Ochronie Konsumentów (CPC), która łączy organy ochrony konsumentów państw członkowskich, wysłała w poniedziałek list do Meta, wskazując szereg praktyk, które uważa za wprowadzające w błąd i nieuczciwe.
Meta musi odpowiedzieć do 1 września. Po tym terminie organy ochrony konsumentów mogą podjąć decyzję o sankcjach wobec firmy.
»» O postępowaniach KE przeciw Apple i Microsoftowi czytaj tutaj:
Komisja Europejska atakuje Apple. Groźba kary
Bruksela zmusiła Apple do ustępstw
Microsoft ma problem. Bruksela nałoży karę?
Meta narusza model unijnej konkurencji
Zgodnie z modelem, uruchomionym w listopadzie 2023 r., użytkownicy mogą zrezygnować z personalizowanych reklam na platformach Meta w zamian za opłatę.
Portal Euractiv przypomina, że już w swoich wstępnych ustaleniach z 1 lipca Komisja stwierdziła, że ten model Meta narusza prawo konkurencji UE.
Meta mogła wprowadzać użytkowników w błąd m.in. niejasną nawigacją i terminologią dotyczącą wykorzystania danych oraz wywierać „presję na użytkowników, aby podejmowali szybkie decyzje bez wystarczającego czasu na zrozumienie konsekwencji” - podał portal.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP), sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Przegrywamy atom na własne życzenie
Koniec z patodeweloperką! Od 1 sierpnia nowe przepisy
Biznes się spalił. Reakcja właściciela poruszyła Polaków
Lokomotywa dwa w jednym. Będzie PESA przebój?
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj: