Informacje

Międzynarodowy drogowy transport towarów boryka się z największą zapaścią od lat. / autor: Freepik
Międzynarodowy drogowy transport towarów boryka się z największą zapaścią od lat. / autor: Freepik

Transport. Bat na nieuczciwą konkurencję ze Wschodu?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 26 września 2024, 16:07

  • Powiększ tekst

Sejm znowelizował ustawę o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym wraz z poprawką zwiększającą kary dla kierowców za nieuruchomienie urządzenia monitorującego przejazd pojazdu przez Polskę. Żaden z posłów nie zagłosował przeciw.

Podczas posiedzenia Sejmu została zgłoszona poprawka do projektu nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Jej celem – jak uzasadniono – jest zwiększenie kary za nieuruchomienie urządzenia monitorującego przejazd pojazdu przez Polskę z 1 do 2 tys. zł. Zaznaczono, że chodzi o kierowców spoza terytorium UE.

Nowelizacja ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw ma wprowadzić zmiany związane z implementacją do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy, zgodnie z którą państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeżeli pojazd ten został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z normami któregokolwiek państwa członkowskiego.

Przewozy kabotażowe wewnątrz Wspólnoty

Nowela ma zapewnić stosowanie „spójnej krajowej strategii egzekwowania przepisów dotyczących przewozów kabotażowych”, czyli zarobkowego transportu ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie UE lub EFTA niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą.

Celem zaproponowanych zmian jest umożliwienie efektywnego wykorzystania danych gromadzonych w systemie SENT w kontroli przewozów wykonywanych przez przewoźników zagranicznych – czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.

Rosnąca w ostatnim czasie nieuczciwa konkurencja ze strony przewoźników z państw położonych za wschodnią granicą RP bezpośrednio przekłada się na osłabienie polskiego transportu drogowego. Obecnie branża transportu drogowego boryka się z problemami związanymi z jej funkcjonowaniem na niespotykaną dotychczas skalę.

Nowy obowiązek GITD

Przepisy projektowanej ustawy zobowiązują również Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) do corocznego przekazywania Komisji Europejskiej danych dotyczących kontroli przewozów kabotażowych w poprzednim roku kalendarzowym. Ustawa ma wejść w życie 1 listopada br.

Źródło: PAP

Oprac. GS

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Gigantyczna elektrownia do likwidacji! 500 miejsc pracy

Nie ma pieniędzy. NFZ. Szpitale odmawiają przyjęć

Motogigant zwalnia załogę w Gliwicach. 500 osób na bruk

»» Rozmowa z Czesławem Warsewiczem, byłym prezesem PKP Cargo o rynku transportowym na antenie telewizji wPolsce24 – oglądaj tutaj:

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych