Lotnisko Kraków-Balice z przebudowanym układem komunikacyjnym
Na lotnisku Kraków Airport zakończyła się przebudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego. Przedsięwzięcie o wartości 38,8 mln zł jest częścią programu inwestycyjnego, dzięki któremu przepustowość portu wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie.
"Dzięki tej inwestycji integrujemy na lotnisku trzy środki transportu: samochodowy, kolejowy i lotniczy" - powiedział we wtorek Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.
Projekt realizowany od wiosny 2013 r. był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO). Obejmował trzy zadania: budowę i przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego, budowę przystanku kolejowego przy terminalu pasażerskim oraz budowę pieszej kładki łączącej przystanek z terminalem.
Całkowita wartość zadania wyniosła 38,8 mln zł, zaś unijne dofinansowanie stanowiło 23,4 mln zł.
Dwie z tych inwestycji - przystanek i kładka - zostały zakończone. W przypadku wewnętrznego układu komunikacyjnego większość prac (układ drogowy, chodniki) jest wykonana. Pozostały prace towarzyszące (m.in. zieleń), które zostaną zrealizowane na wiosnę przyszłego roku.
Jak zaznaczył prezes lotniska, celem projektu jest zapewnienie szybkiej i sprawnej komunikacji w obrębie Kraków Airport i na drogach wjazdowych do portu. Droga wiodąca przez teren portu ma sześć pasów ruchu, zlokalizowano na niej pięć rond. Dzięki temu przepustowość układu drogowego wzrosła z 700 do 2,1 tys. samochodów na godzinę. "Poruszanie się po terenie lotniska jest wygodniejsze, ruch jest bardziej płynny. Poprawiły się także bezpieczeństwo ruchu oraz komfort pasażerów" - ocenił Pamuła.
Według niego nie jest to jeszcze docelowe rozwiązanie układu drogowego wokół lotniska. Do jego całkowitego udrożnienia potrzeba przeniesienia drogi wojewódzkiej nr 774 na drugą stronę autostrady A4. Według przedstawicieli lotniska przedsięwzięcie to ma być realizowane przez władze województwa małopolskiego do 2020 r.
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce. W sezonie zimowym lotnisko oferuje ponad 50 połączeń regularnych, obsługiwanych przez 13 linii lotniczych. Według prognoz ten rok zostanie zakończony odprawieniem ponad 4,2 mln pasażerów. W zeszłym roku z usług portu skorzystało ponad 3,8 mln podróżnych.
W ostatnim czasie na lotnisku zakończono większość inwestycji związanych z jego rozbudową, dzięki którym przepustowość obiektu zwiększy się do 8 milionów pasażerów rocznie. We wrześniu oddano do użytku nową część terminala pasażerskiego, otwarto też dla podróżnych połączenie kolejowe łączące lotnisko z centrum miasta. Obecnie trwa drugi etap rozbudowy terminala pasażerskiego polegający na modernizacji starych hal przylotów i odlotów. Wszystkie prace mają się zakończyć latem 2016 r.
W listopadzie zakończyła się przebudowa części operacyjnej krakowskiego lotniska. Inwestycja polegała na przebudowaniu dróg kołowania i poszerzeniu płyty postojowej dla samolotów. Pozwala to na lądowanie cięższych maszyn, a także równoczesne parkowanie 22 średnich samolotów typu Boeing 737. Port może też przyjmować więcej dużych statków powietrznych, takich jak Boeing 787 Dreamliner, czy Boeing 747.
Dzięki inwestycji samoloty mogą lądować i startować średnio co dwie minuty, co przekłada się na około 30 operacji lotniczych na godzinę.
PAP, sek