Informacje

Terminal pasażerski lotniska Kraków Airport, fot. materiały prasowe MPL Kraków-Balice
Terminal pasażerski lotniska Kraków Airport, fot. materiały prasowe MPL Kraków-Balice

Lotnisko Kraków Balice rośnie na potęgę - powstanie nowy pas startowy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 stycznia 2016, 19:27

    Aktualizacja: 10 stycznia 2016, 19:31

  • Powiększ tekst

Około 150 mln zł wyniesie wartość inwestycji realizowanych w tym roku na lotnisku Kraków Airport, m.in. dokończenie terminalu pasażerskiego. Po nich przepustowość lotniska wyniesie 8 mln pasażerów rocznie – dwukrotnie więcej niż obecnie. Zaczną się też przygotowania do budowy nowego pasa startowego.

Jak poinformował prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice Jan Pamuła, latem 2016 r. zakończą się prace związane z drugim etapem rozbudowy terminala pasażerskiego polegającym na modernizacji starych hal przylotów i odlotów. Po otwarciu całego budynku przepustowość krakowskiego lotniska zwiększy się do 8 milionów pasażerów rocznie.

W tym roku zarząd MPL planuje zbudować nowy parking naziemny mieszczący 850 samochodów i 50 autokarów. Powstanie on na terenie znajdującym się w sąsiedztwie terminala i parkingu wielopoziomowego. "Będziemy chcieć też rozpocząć budowę hangarów dla samolotów i wyremontować starą płytę postojową, która wymaga już solidnej konserwacji" - zapowiedział Pamuła.

Według niego wartość zaplanowanych na ten rok przedsięwzięć inwestycyjnych osiągnie około 150 mln zł.

Prezes zapowiedział, że w tym roku podjęte zostaną ostateczne decyzje w sprawie budowy nowego pasa startowego. Wtedy rozpocznie się proces pozyskiwania zezwoleń na realizację tej inwestycji, której budowa mogłaby ruszyć w okolicach 2018 r. i potrwać 1-1,5 roku.

Nowy pas startowy będzie miał 2,8 tys. lub 3 tys. m długości. Budowany będzie przy trwającym ruchu lotniczym. Po jego oddaniu do użytkowania stary pas będzie pełnił funkcję zapasową, a także dodatkowej płyty postojowej w sytuacji spiętrzenia ruchu lotniczego.

Jak tłumaczył Pamuła, zarząd portu opowiada się za budową nowego pasa, bo remont istniejącego wiązałby się z koniecznością zamknięcia lotniska nawet na trzy lata.

"Nie stać nas na to, żeby zamknąć lotnisko i remontować starą drogę startową. Ponadto według analiz remont obecnej drogi kosztowałby niewiele taniej niż budowa nowego pasa" - ocenił szef Kraków Airport.

Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło rekordową liczbę ponad 4,221 mln podróżnych, czyli o 11 proc. więcej niż rok wcześniej i odnotowało ponad 36,3 tys. operacji lotniczych, o 2 proc. więcej niż w roku 2014. W ubiegłym roku Kraków miał 77 połączeń regularnych realizowanych przez 18 przewoźników: 12 tradycyjnych i sześciu niskokosztowych.

Prognoza na ten rok zakłada obsłużenie 4,5 mln pasażerów i 92 regularne połączenia. Według zapowiedzi loty z krakowskiego lotniska rozpoczną cztery duże linie lotnicze, w tym: skandynawski SAS, grecki Aegean Airlines oraz hiszpańska Iberia.

PAP, sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych