Serwis kontenerowy w porcie Szczecin-Świnoujście rozwija się. Obsłuży transporty militarne NATO
Szczeciński port do swych regularnych połączeń kontenerowych dołączył kolejne - statki duńskiego armatora Seago Line będą zawijać do Szczecina raz w tygodniu. Ich pojemność to odpowiednio 814 TEU i 868 TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera - PAP). Pierwsze zawinięcie kontenerowca miało miejsce w połowie stycznia - informują służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ).
Obecnie siatka połączeń portów w Szczecinie i Świnoujściu obejmuje cztery regularne serwisy kontenerowe w relacjach z i do portów europejskich. Wolumen przeładowywanych kontenerów w zespole portów systematycznie rośnie.
Kontenerowce Seago Line, spółki grupy A.P. Moeller-Maersk obsługującej wiele połączeń, mają być przyjmowane w przez działająca na terenie portu spółkę portową DB Port Szczecin we wtorki. Poza szczecińskim terminalem odwiedzą one takie porty jak Gdańsk, Bremerhaven, Hamburg, Helsingborg oraz Aarhus.
"Dzięki stałej rozbudowie naszego terminala kontenerowego, którego możliwości przeładunkowe wynoszą obecnie do 120 tys. TEU rocznie, oraz zakupie nowoczesnego sprzętu do jego obsługi (...) szczeciński port staje się atrakcyjnym punktem na głównych trasach transportowych największych oceanicznych armatorów" - mówi prezes zarządu DB Port Paweł Wac.
Jako jedyny w Polsce DB Port posiada certyfikat NATO, co umożliwia przeładunki sprzętu wojskowego. Spełnia też standardy Container Security Initiative, co oznacza, że kontenery eksportowe nie muszą przechodzić dalszej inspekcji w USA. Ma też system Autostore, dzięki któremu średni czas urzędowej obsługi kontenera znacznie skrócono i trwa on zazwyczaj kilkanaście minut.
DP Port obsługuje niemal wszystkich największych armatorów oceanicznych.
Jak informuje Wac, przeładunki kontenerów w spółce wzrosły o 11,5 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
Obecnie do DB Port Szczecin zawija pięć statków kontenerowych tygodniowo. Poza Seago Line swój serwis oferuje także francuski armator CMA-CGM oraz operator Unifeeder z trzema statkami tygodniowo.
Według danych ZMPSŚ w roku 2015 zanotowano w całym porcie 12 proc. wzrost przeładunków wobec roku 2014 r. W liczbach całkowitych to 87 784 TEU (2014 = 78 439 TEU). Spółka DB Port jest jednym z większych operatorów w porcie szczecińskim.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.
O zmianach personalnych w ZMPSiŚ czytaj tutaj:
Odwołany Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Powodem zaniechania w sprawie Nord Stream
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
PAP, sek