Wkrótce przetarg na nowy odcinek drogi ekspresowej. Kierowcy czekają od lat
Jesienią tego roku zostanie ogłoszony drugi etap przetargu na budowę nowego odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do granic Małopolski z woj. świętokrzyskim. Blisko 56-kilometrowa trasa powinna zostać ukończona w 2021 r. Będzie realizowana w trzech częściach.
Jak poinformował Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) we wrześniu tego roku zakończy się przygotowanie koncepcji programowej dla nowego odcinka, co pozwoli przystąpić - na przełomie września i października - do drugiego etapu przetargu, który wyłoni wykonawców zadania.
Odcinek S7 zostanie podzielony na trzy części realizacyjne i zainteresowane inwestycją firmy mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na całość lub dowolnie wybraną ilość odcinków realizacyjnych. Trasa budowana będzie w systemie "zaprojektuj i zbuduj", co oznacza, że wykonawca będzie odpowiadał za wszystkie etapy zadnia.
Według harmonogramu GDDKiA podpisanie umów z wykonawcami powinno nastąpić w kwietniu przyszłego roku. Potem ponad rok zajmie projektowanie oraz uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na sierpień 2018 r. Potrwają one 37 miesięcy od daty podpisania umowy (liczone bez okresów zimowych tj. 15.12 - 15.03) - do roku 2021.
Czytaj także: „Fakt”: Krystyna Pawłowicz wydała ponad 50 tys. zł na taksówki
Odcinek S7 objęty przetargiem został podzielony na trzy części realizacyjne. Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) - długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) - długości ok. 14 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) - długości ok. 18 km.
Odcinek drogi ekspresowej S7 będzie liczył blisko 56 km. Wytyczono go od węzła "Igołomska" w Krakowie, przez Zastów, Widomą, Szczepanowice do Moczydła (granica z woj. świętokrzyskim). Trasa będzie przebiegać zupełnie nowym szlakiem, w trzech miejscach krzyżując się ze "starą" drogą krajową nr 7.
Obecnie na terenie Małopolski trwa budowa drogi ekspresowej S7 we wschodniej części Krakowa (węzeł Rybitwy - węzeł Igołomska), zwanej Trasą Nowohucką, która stanowi równocześnie część wschodniej obwodnicy miasta. Odcinek o długości 4,5 km wraz z dwupoziomowymi węzłami drogowymi: "Rybitwy" i "Igołomska" oraz mostem wantowym na Wiśle buduje konsorcjum firm Strabag oraz Heilit+Woerner.
Termin realizacji inwestycji wynosi 27 miesięcy od daty zawarcia umowy (lipiec 2014 r.), bez wliczania okresów zimowych - od 15 grudnia do 15 marca. Koszt zadania to ok. 529 mln zł.
W latach 2018-2021 powinna się zakończyć budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem i Rabką w Małopolsce. Na liczącej 16,7 kilometrów trasie powstanie najdłuższy w Polsce, ponad 2-kilometrowy tunel. Inwestycję podzielono na trzy odcinki, każdy z osobnym przetargiem na wykonawcę: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka. Ostatni z tych odcinków został już przekazany wykonawcy, pozostałe dwa oczekują na podpisanie umowy z wyłonionymi wykonawcami.
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wynosi ok. 720 km. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.
(PAP)
Zobacz: Ekspert: polski przemysł zbrojeniowy będzie kluczowy dla modernizacji polskiej armii