Niemcy, Wielka Brytania i Francja przyciągają połowę inwestycji na rynku powierzchni handlowych w Europie
Po rekordowym roku 2015, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 roku inwestycje na rynku powierzchni handlowych w Europie osiągnęły poziom 39 miliardów euro. Sieci handlowe weryfikują swoje strategie sprzedaży przez internet i stawiają na sklepy stacjonarne.
Według najnowszej prognozy BNP Paribas Real Estate, sprzedaż detaliczna powinna utrzymać wysoki poziom, osiągając dynamikę na poziomie 1,3 proc. w 2017 r. (po uprzednim wzroście o 1,8 proc. w 2016 r.). Trzy wiodące europejskie rynki (Niemcy, Wielka Brytania i Francja) powinny odnotować również względnie wysoki wzrost tego wskaźnika.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy poziom inwestycji na rynku powierzchni handlowych w Europie, stanowiący 25 proc. całkowitego wolumenu inwestycji, osiągnął wartość niemal 60 miliardów euro. Największymi rynkami są Niemcy, Wielka Brytania i Francja, odpowiadające za połowę inwestycji w sektorze powierzchni handlowych w Europie.
Po rekordowym roku 2015 zakończonym wynikiem 70 miliardów euro, nastąpiło spowolnienie tempa inwestycji, które osiągnęły wartość 39 miliardów euro w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 r., co oznacza spadek o 23 proc. w stosunku do roku ubiegłego; wartość odzwierciedla trend z ostatnich pięciu lat. Niemniej jednak dzięki kilku szczególnie dużym transakcjom rynek inwestycyjny w sektorze powierzchni handlowych zwiększył się trzykrotnie w Irlandii (Blanchardstown Shopping Center) i podwoił w Polsce (portfel Echo).
Niski poziom stóp kapitalizacji na wiodących rynkach europejskich zmusza inwestorów do poszukiwań korzystnych możliwości inwestycyjnych. Kontynuowana jest presja na stopy kapitalizacji za najlepsze obiekty handlowe na kluczowych europejskich rynkach. W Wielkiej Brytanii od 2014 r. spadły one poniżej 2 proc. i pozostały na tym niskim poziomie. Podobną tendencję obserwuje się w w Hiszpanii.
Dwa europejskie miasta zdecydowanie odstają od pozostałych. Dzięki ofercie dóbr luksusowych londyńska New Bond Street oraz paryskie Champs Elysées odnotowały najwyższy poziom czynszów. Inne istotne miasta jak Zurich i Berlin posiadają tańszą ofertę dla marek detalicznych. W ciągu ostatnich 10 lat czynsze za najlepsze obiekty w najlepszych lokalizacjach wzrosły czterokrotnie w Londynie i dwukrotnie w Paryżu.
MS